És un secret a veus: a Espanya almenys, els números no són els esperats. El cotxe elèctric no s'enlaira i, aquí almenys, la pressió que exerceix la UE en el seu favor, pot tenir conseqüències nefastes derivades de l'envelliment del parc mòbil. Un parc mòbil més vell, indefectiblement, suposa més morts a la carretera. I si, a més –i com passarà si es mantenen els actuals preus dels elèctrics-, la majoria dels conductors no disposen de prou diners per canviar de vehicle ni per a –a això pot portar la inflació- mantenir el seu en condicions, encara serà pitjor.

l'havana bota onstagram
 

Evidències

Un recent estudi ho confirma. L'ha elaborat Aeca-ITV, la patronal del sector de les Inspeccions, i evidencia una realitat ja coneguda: els vehicles més antics pateixen més sinistres. Tant és així que, si es comparen les últimes xifres amb les de 2019, resulta que els vehicles de més de deu anys sense l'ITV en vigor implicats en accidents mortals han crescut un 3%. Des d'Aeca-ITV són clars: existeix una vinculació entre la regularitat de l'ITV, l'edat del vehicle i la seguretat a la carretera," afirma. Si la temptació d'algun legislador és provar d'accelerar la renovació del parc mòbil complicant les inspeccions tècniques per als vehicles més antics, tindrem un problema. Per què? Doncs perquè els més de 30.000 euros que costa un cotxe elèctric familiar superen en molt les possibilitats del ciutadà mitjà espanyol. Potser per això, a determinades localitats es replantegen les zones de baixes emissions.

Avui, gairebé tots els vehicles superen l'ITV a la primera; i demà?

Avui, en les inspeccions tècniques realitzades més del 80% dels gairebé 16 milions de turismes inspeccionats cada any superen l'ITV en el primer intent. Tanmateix, un 27% dels defectes que es detecten són greus, i es vinculen a l'enllumenat, la senyalització, les emissions contaminants, les rodes o la suspensió. Si el ritme de renovació del parc mòbil s'alenteix –succeeix ja amb els actuals preus- amb el setge als vehicles amb motor de combustió i les cada vegada més exigències ambientals, la situació pot empitjorar i la quantitat de vehicles vells sense ITV que circula creixerà. Si el futur del parc mòbil té caires cubans, caldrà preparar-se per a una conseqüència indesitjada: més accidents i més morts. Des d'Aeca-ITV avisen: "no podem oblidar que els vehicles s'han de sotmetre a la seva primera inspecció en complir quatre anys de matriculació, cada dos anys fins als deu anys d'antiguitat i, posteriorment, de forma anual. Mantenir les revisions tècniques no només és un mandat legal sinó un compromís amb la seguretat de tots en la via".