Un dels principals problemes a què s'enfronta qualsevol conductor espanyol que es decideixi per un cotxe elèctric és el que es deriva de la inexistència d'una xarxa de carregadors els prou àmplia com per garantir el subministrament que precisa una flota de cotxes elèctrics com la que hi hauria en el cas que estiguéssim en condicions d'assolir aquest 84% que, per a 2035 pronosticava BBVA Research.

Donant per cert que la xarxa necessària no estarà disponible tan aviat com es desitjaria que alternatives queden? Doncs una, molt interessant, té a veure amb els panells solars, que poden muntar-se sobre diferents superfícies dels vehicles com a font generadora d'energia, però no hi ha notícia de tallers que ofereixin aquest servei, encara que sí de cotxes (molt cars) que els equipen de sèrie. Una altra opció, més viable, és instal·lar-te'ls a casa per carregar la bateria amb l'energia que produeixin.

cargadorev
 

 

Quanta energia necessita un cotxe elèctric?

Per recórrer 160 km, un cotxe elèctric dels actuals necessita uns 35 kWh i el doble per recórrer 320. Un panell solar de qualitat acceptable produeix d'1 a 1,3 kWh diaris. Així, en funció de la distància que recorrem diàriament amb el vehicle la capacitat de la bateria que ocupem i la quantitat d'energia que es precisi per carregar-la, podrem necessitar entre cinc i dotze plafons que haurem d'instal·lar a casa juntament amb sistema de càrrega.

Implica algun avantatge?

La primera és evident: no dependrem de la xarxa de carregadors que hi hagi al territori en el qual vivim i la segona, encara ho és més: no ens veurem obligats a pagar per l'energia que consuma el nostre cotxe, ja que la generarem nosaltres mateixos (en realitat ell) amb els panells que hem instal·lat. D'altra banda, es pot recordar que hi ha cotxes que ja els inclouen de sèrie i un exemple és el Lightyear 0 que, ha que dir-lo, no és precisament barat: costa 250.000 euros. Arribarà un moment en què puguin instal·lar-se plafons a qualsevol cotxe elèctric? El desenvolupament de plafons flexibles i adhesius indica que, a mitjà termini, podria passar. Mentrestant, algun aficionat americà fa ja els seus propis assajos, encara que no sabem bé si l'invent acaba de funcionar. A tot estirar, serveix per carregar la bateria de manera molt limitada i, comercialment, manca d'interès. amb tot Tesla camina ja en investigacions per incloure de sèrie algun tipus de panell solar als seus cotxes

pa
 

Els problemes

El principal té a veure amb el cost: els panells solars no són barats. Cadascú, es pot acostar als 200 euros així que, si necessites de dotze, has de fer davant un desemborsament que, entre materials i mà d'obra, podria arribar a quedar a prop dels 6.000 euros. I això, en un mercat en el qual costa trobar cotxes per menys de 30.000, és un problema. Una altra qüestió és la continuïtat del subministrament. L'Almeria, segur que no tens problemes, però què succeeix si vius a Bilbao? Doncs, molt probablement, que hagis d'afegir-li al sistema un acumulador i incrementar la factura. La solució, com gairebé tot el que té a veure amb la revolució verda és esperar. A no molt tardar, de segur, algú desenvoluparà panells que es podran instal·lar sobre la carrosseria dels cotxes i els 250.000 euros del Lightyear 0 seran només un record.

lightyear 0 solar 2022 07 62b1b95038a4e