Sevilla, o almenys això diu el seu alcalde, Antonio Muñoz, té des d'aquest 5 de desembre "un color espacial". Són les paraules que, recorrent a la celebèrrima tonada de Los del Río, ha pronunciat avui el primer edil sevillà després de conèixer que la ciutat que presideix serà seu de l'Agència Espacial Espanyola. Més enllà de l'ocurrència –justificada i ben portada, cal reconèixer-ho- la capital d'Andalusia té motius per sentir-se orgullosa i el seu alcalde per sentir-se satisfet del que ha aconseguit: la candidatura sevillana s'ha batut amb unes altres dinou i ha superat a les de ciutats com Terol, Ciudad Real, San Javier, Huelva, Tres Cantos, l'Hospitalet de Llobregat, Puertollano, Maspalomas o Lleó; totes elles vinculades d'alguna manera amb la indústria aeronàutica i la tecnologia. Al final, els avals sevillans han pesat més.

fotografia sevilla
 

Per quin Sevilla?

El Govern d'Espanya, que va publicar a primers d'octubre en el BOE els requisits per acollir aquesta Agència que ara ja se sap que estarà a la vora del Guadalquivir, no demanava en realitat massa: una estació de tren d'Alta Velocitat relativament pròxima, una aeroport internacional a menys d'una hora de distància, hotels de qualitat en l'entorn i universitats dinàmiques relativament pròximes. La instal·lació ocuparà més de 3.000 metres quadrats i en ella treballaran unes 70 persones i, si Sevilla ha resultat elegida, ha estat perquè aportava molt més que això. El requisit de l'estació de l'AVE el cobreix amb Santa Justa; el de l'aeroport internacional, amb Sevilla-San Pablo; d'hotels sempre ha anat bé servida i universitats de primer nivell té tres de públiques (la Universitat de Sevilla, la Universitat Pablo de Olavide i la Universitat Internacional d'Andalusia) i una de privada, la Universitat Loyola.

A tot això li suma altres avantatges, que són les que s'han decantat la balança a favor dels sevillans com, per exemple, l'existència d'un equipament, El Centro de Recursos Empresarials Avançats (CREA) en el que l'Agència pot instal·lar-se en setmanes i que, a més, està bé connectat amb el centre històric, el pol|polo tecnològic de la Cartoixa i l'aeroport, on s'aixeca el complex industrial Aerópolis, especialitzat en aeronàutica, com el seu nom indica. La ciutat està també connectada per avió amb Brussel·les, París, Amsterdam, Roma, Francfort i Toulousse i, ben aviat, estrenarà connexió amb Praga gràcies a Vueling. Sevilla concentra avui el 72% de les empreses vinculades al sector aeroespacial que operen a Andalusia, el 26% dels grups d'investigació i el 42% dels organismes públics que tenen una cosa per veure amb l'espai. A Andalusia, unes 14.500 persones treballen en empreses vinculades al sector aeronàutic i aeroespacial.

Raons històriques

Els ressenyats són avantatges objectius que han afavorit Sevilla en la batalla, però n'hi ha altres que tenen a veure amb la història de la ciutat que tampoc no s'han d'obviar: els primers vols comercials van partir de la ciutat el 1921 i a Sevilla es va construir també el 1955 el primer avió espanyol a reacció (el caça HA200 Saeta, fabricat en Construccions Aeronàutiques –CASA- sota la supervisió de Willy Messersmicht) i, després. CASA es va convertir en el que avui és Airbus Sevilla. A més, Sevilla va ser el port gràcies al qual Espanya va completar aquella gesta de la civilització que va ser el Descobriment i la construcció del que després es va convertir en la qual cosa avui és Hispanoamèrica. Quin millor lloc, doncs, per instal·lar l'Agència que definirà el que Espanya hi hagi o no de ser en la següent gran conquesta que ens espera, que no és cap altra que la de l'espai? Esclar que sí: si una ciutat de la península té color espacial, aquest és Sevilla una ciutat en la qual ningú no és estrany i que, poc o molt, tothom estima.