Ha estat tema de debat durant aquestes setmanes prèvies a les eleccions des que en el cara a cara dels candidats dels dos principals partits es va veure cert mapa en el qual s'indica a quines carreteres s'exigirà un pagament per circular a partir d'una data no determinada de 2024. Primer, l'actual President del Govern va dir que no; després la DGT va dir que sí, després una ministra va matisar i, al final, com sempre passa, la Comissió Europea ha dissipat els dubtes. Caldrà pagar, però no se sap com.
La portaveu d'Assumptes Econòmics
Qui ha parlat és Veerle Nuyts, belga i portaveu d'Assumptes Econòmics de la Comissió Europea. El que ha dit és el següent: "entenem que el pla espanyol es refereix a un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres que començarà el 2024 en línia amb el principi de qui contamina paga". Li ho va explicar, a més, a Europa Press i es referia a l'indicat a la pàgina 127 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Segons ella (i ella decideix en aquestes qüestions) no hi ha dubtes a Brussel·les sobre el compromís subscrit pel Govern Espanyol.
Mirant a veure
El Govern actual, amb tot, és certament conscient del significat que per a Brussel·les té l'inclòs en el Pla. Tant és així que el maig de 2022 va encarregar a INECO (empresa pública especialitzada en enginyeria i consultoria del transport) que estudiés "alternatives d'establiment d'un nou sistema de finançament de la Xarxa de Carreteres de l'Estat". I no és qualsevol cosa perquè, ja a la pàgina dos de l'encàrrec i dins de l'apartat en el qual s'indiquen les necessitats a satisfer amb l'encàrrec, s'assenyala que "la tarifació d'infraestructures està contemplada com a reforma a desenvolupar en les components de Pla de Recuperació Transformació i Resiliència relacionades amb la Mobilitat Sostenible". En suma, que tan clar tenien que calia fer alguna cosa perquè així s'ho havien manat que, com no tenien cap idea, van encarregar a experts externs –però no gaire, Ineco és pública- que miressin a veure què se'ls ocorria a ells. En definitiva, que així estem: caldrà pagar, però encara ningú no sap com i, per això, durant aquests dies incerts, només s'han dit veritats a mitges. Ah, i el següent és pagar per accedir amb cotxe a les ciutats. A Londres, ja ho fan.