No fa tants anys, en concret fins que van deixar de ser extraïbles, la ràdio era la peça del teu cotxe més cobejada pels 'pispes'. Avui ja no és així i el que busquen és al xassís: es diu catalitzador.

 

Per què?

El catalitzador és una peça que porten tots els cotxes que circulen per Espanya tret que el seu propietari se l'hagi tret amb fosques finalitats i es cotitza bé al mercat d'objectes robats perquè conté metalls preciosos. Per si mateix, els catalitzadors formen part del sistema d'evacuació de gasos del teu vehicle i funcionen com|com a filtres. En passar per ell, els gasos nocius (òxid de nitrogen o monòxid de carboni, entre d'altres) que emet el motor del vehicle es neutralitzen en part i els converteixen en altres compostos innocus (nitrogen i vapor d'aigua) o menys perjudicials (diòxid de carboni). El procés pel qual aquesta conversió té lloc es denomina catàlisi i permet transformar fins al 98% dels gasos altament contaminants que es generen en un procés de combustió. Perquè la catàlisi sigui possible, fa falta que el catalitzador assoleixi entre 400 i 700 graus i, per això, se situa a prop del motor i del tub d'escapament. Aquesta circumstància fa que la seva localització i extracció sigui relativament fàcil si el lladre en hàbil i disposa d'eines i temps.

Metalls preciosos

Si l'obríssim, a l'interior del catalitzador trobaríem una matriu ceràmica en forma de panell impregnada d'una resina elaborada amb metalls nobles com el pal·ladi, el platí o el rodi. La quantitat de platí, per exemple, pot assolir els cinc grams i un gram d'aquest metall costa uns trenta euros. Circular sense catalitzador –hi ha gent que el retira perquè considera que, amb ell, el cotxe perd potència- és motiu de sanció. I si te'l treuen, la reparació no et sortirà barata: instal·lar-ne un de nou pot arribar a costar entre materials i mà d'obra fins a mil euros.