No fa tants anys, en concret fins que van deixar de ser extraïbles, la ràdio era la peça del teu cotxe més cobejada pels 'pispes'. Avui ja no és així i el que busquen és al xassís: es diu catalitzador.

5dd55d620ce694f3318b4652 tecnica el catalitzador

 

Per què?

El catalitzador és una peça que porten tots els cotxes que circulen per Espanya tret que el seu propietari se l'hagi tret amb fosques finalitats i es cotitza bé al mercat d'objectes robats perquè conté metalls preciosos. Per si mateix, els catalitzadors formen part del sistema d'evacuació de gasos del teu vehicle i funcionen com|com a filtres. En passar per ell, els gasos nocius (òxid de nitrogen o monòxid de carboni, entre d'altres) que emet el motor del vehicle es neutralitzen en part i els converteixen en altres compostos innocus (nitrogen i vapor d'aigua) o menys perjudicials (diòxid de carboni). El procés pel qual aquesta conversió té lloc es denomina catàlisi i permet transformar fins al 98% dels gasos altament contaminants que es generen en un procés de combustió. Perquè la catàlisi sigui possible, fa falta que el catalitzador assoleixi entre 400 i 700 graus i, per això, se situa a prop del motor i del tub d'escapament. Aquesta circumstància fa que la seva localització i extracció sigui relativament fàcil si el lladre en hàbil i disposa d'eines i temps.

Metalls preciosos

Si l'obríssim, a l'interior del catalitzador trobaríem una matriu ceràmica en forma de panell impregnada d'una resina elaborada amb metalls nobles com el pal·ladi, el platí o el rodi. La quantitat de platí, per exemple, pot assolir els cinc grams i un gram d'aquest metall costa uns trenta euros. Circular sense catalitzador –hi ha gent que el retira perquè considera que, amb ell, el cotxe perd potència- és motiu de sanció. I si te'l treuen, la reparació no et sortirà barata: instal·lar-ne un de nou pot arribar a costar entre materials i mà d'obra fins a mil euros.