La xifra de matriculacions de cotxes elèctrics a Espanya estan lluny de les previsions del Govern i, també, de les de la UE, però tal circumstància (que es consolida de manera tossuda) no desanima el ministre del ram. Jordi Hereu, el responsable de la cartera d'Indústria i Turisme, repetia aquest 17 d'abril que confia en què Espanya assoleixi la mitjana europea "durant el que queda de legislatura". Fer-ho implicaria doblar l'actual percentatge de vehicles d'aquest tipus. El 2023, i segons la OCU, només un 5,4% del total de vehicles venuts en concessionaris espanyols eren elèctrics.

Jordi Hereu senat congrés
 

Procés "irreversible"

Per a Hereu, el procés en curs és "irreversible", encara que admet que fa falta una millor infraestructura de recàrrega: "és evident que ara no tenim la quota que volem", indica. Alhora, reconeix també que el preu dels cotxes elèctrics no és el millor, però confia que "vagi baixant" gràcies la competència. Sobre la degradació de les bateries, que afecta a la seva capacitat de recàrrega, el ministre no diu res. Aquest, precisament, és el tercer factor dissuasiu –els altres són el preu i la inexistència d'una xarxa de carregadors suficient- que enfronten els qui es plantegen adquirir un cotxe elèctric.

Empenta tractora

Tot i això, Hereu, considera que hi ha elements que permeten ser optimistes. Un, potser el més important, és el que aporta el recent acord entre el fabricant xinès Chery i la marca Ebre, que es traduirà en la recuperació de l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca. Les esmentades instal·lacions es faran servir per produir vehicles elèctrics i el Ministre dona per fet que després de Chery, arribaran "més fabricants xinesos". Per garantir-ho, això sí, fa falta "un tracte específic per als projectes de nova implantació que es considerin estratègics".