Fa temps que les empreses que estan desenvolupant els vehicles autònoms els proven en carreteres de tot el món i pot dir-se que estan a prop de convertir-se en una realitat. Són molts els avantatges que ens portaran, encara que també queden per resoldre assumptes com el dels accidents que ja han provocat durant la fase de proves, provocant fins i tot alguna víctima humana.

Malgrat tot, tot apunta que seran més els beneficis que reportaran en el mig i llarg termini, convertint-se en part del paisatge automobilístic en els propers anys.

Però a més d'aconseguir que els vehicles aconsegueixin una autonomia total i que es corregeixin les disfuncions que fan que encara produeixin incidents lamentables en les vies de circulació, un recent estudi de la Universitat de Califòrnia a Santa Cruz alerta que la circulació pel centre de les ciutats podria augmentar considerablement la congestió del trànsit.

Segons Adam Millard-Ball, professor de l'esmentada universitat nord-americana i responsable de l'estudi, els cotxes autònoms podrien arribar a ser responsables de la mala circulació a les ciutats perquè provarien d'evitar el pagament de l'estacionament una vegada que els ocupants del vehicle l'haguessin abandonat.

L'estudi incideix que els cotxes sense conductor no sentirien la mateixa urgència d'aparcar que les persones que condueixen els vehicles tradicionals i que podrien continuar circulant per l'urbs per no haver d'abonar l'import corresponent a l'aparcament.

Segons l'opinió del professor Millard-Ball, al propietari del vehicle autònom li podria sortir més rendible que el seu cotxe circulés sense parar a baixa velocitat que abonar el tiquet d'aparcament pel temps que el vehicle hagués d'esperar fins a recollir el seu propietari.

En un escenari amb una ciutat on els vehicles autònoms fossin nombrosos, la solució perquè no es generés el caos circulatori podria passar per no cobrar l'aparcament als cotxes autònoms, una qüestió que podria suposar una important disminució de la recaptació municipal, per la qual cosa es podria crear un conflicte que els regidors de les ciutats haurien d'acabar plantejant-se. Trànsit fluid o recaptació per aparcament?

Una altra solució podria passar perquè el cotxe autònom tornés sempre al seu lloc d'origen per tornar a recollir el seu propietari quan aquest ho necessités. El problema que podria sorgir en aquest cas és que els vehicles duplicarien els trajectes que necessiten els seus propietaris, generant també així un trànsit molt més gran que el necessari en principi.

Són molts els aspectes que encara queden per resoldre abans que els vehicles autònoms es converteixin en un estàndard en les nostra ciutats, però alguns d'ells no són en absolut menors, com en el cas del trànsit a les ciutats.