El cultiu de peix s'ha fet durant dècades a tot el món. És una pràctica coneguda com a aqüicultura o piscicultura. Es tracta de criar peixos en ambients controlats com estanys, gàbies flotants en llacs, rius o el mar, així com tancs artificials. D'aquesta manera, s'assegura el seu creixement fins a una mida apta per al consum o repoblament.

Per practicar l'aqüicultura o piscicultura es requereix aigua de bona qualitat la temperatura del qual, oxigen i pH estiguin constantment controlats. També s'ha d'alimentar els peixos de manera adequada, a més de disposar d'un sistema per gestionar els rebutjos i prevenir les malalties. Si bé el cost inicial de construcció de les instal·lacions és alt, quan el sistema està ben dissenyat no només s'obté una producció constant, sinó també un ús eficient de l'aigua i l'espai.

Les espècies que es conreen varien molt depenent de la regió i la demanda. Algunes de les més comunes són les carpes i barbs, així com la Tilàpia (el peix més abundant i un dels més fàcils de reproduir). El salmó també es troba entre ells per la seva popularitat a tot el món, i per això la Xina ha creat el primer vaixell de cultiu de salmó del planeta.

El vaixell produirà 8.000 tones de salmó a l'any

No hi ha dia que passi sense que arribi alguna notícia innovadora de la Xina. El país asiàtic estaria ultimant els detalls del seu vaixell Su Hai No 1, el primer del món dedicat al cultiu de salmó en alta mar. L'objectiu de l'embarcació és reduir significativament la dependència de la Xina del salmó importat en poder conrear-lo a gran escala.

Segons South China Morning Post, el vaixell mesura 250 metres i va ser construït a la drassana Huangpu Wenchong de Cantón amb un cost de 600 milions de iuans (73 milions d'euros). Com avançàvem, s'espera que pugui produir fins a 8.000 tones de salmó a l'any, i s'espera que estigui a punt per al juny. El mes d'abril passat es va posar a prova en un viatge que va completar amb èxit.

El vaixell presenta dos avantatges clau respecte als mètodes existents, com ressituar-se ràpidament per evitar perills com tifons i flotacions d'algues nocives, garantint la seguretat del salmó, una cosa que no sempre és possible amb els sistemes de xarxa estacionaris. D'altra banda, compta amb instal·lacions per processar el salmó directament al vaixell, que permet el seu lliurament fresc als mercats nacionals en tan sols 24 hores.

Pel que sembla, més del 80% del consum de salmó de la Xina depèn de les importacions de Noruega i Xile. El 2024, el país asiàtic va importar més de 100 mil tones de salmó. Es creu que l'esmentada xifra podria duplicar-se i superar les 200 mil tones per a 2030. Transportar el salmó de l'Atlàntic té alts costos logístics i ambientals, per la qual cosa el nou vaixell xinès seria més sostenible amb el medi ambient.