Formar en TIC a les plantilles és fonamental per garantir la competitivitat de les empreses, però fer-ho de manera inadequada pot tenir resultats nefastos. De fet, el canvi tecnològic pot, fins i tot, convertir-se en un fre a la productivitat si no es gestiona com cal. Per això, abans d'activar qualsevol procés formatiu en una organització convé tenir clars una sèrie de principis.

EuropaPress 1556920 economia impulsa formacion analisis contra riscos psicosocials
 

Definir bé els objectius

Per arribar a una destinació, el primer és saber on es troba aquest i aquesta màxima, també, serveix per als processos formatius. És necessari concretar amb quines habilitats volem capacitar a la plantilla i per què escollim aquestes i no d'altres. Els objectius finals poden ser molts i van des de, per exemple, vendre més a donar a conèixer millor el nostre negoci o, potser, crear un millor clima de treball o, simplement, aconseguir un premi que ens atorgui visibilitat. Un procés de canvi tecnològic s'emprèn amb un objectiu, no simplement per era inèrcia.

Tenir clar que no tot són habilitats tècniques

Les habilitats tècniques permeten, per exemple, utilitzar eines però, de vegades, no sota de suficients per comprendre al 100% el procés productiu dins del qual s'utilitzen. Conèixer cada aplicador i utilitzar-lo amb facilitat per completar tasques és important, però no s'ha d'oblidar que les eines van i venen i que aquest programa que avui és clau serà substituït a mitjà termini per un altre. I si qui no utilitza no entén la globalitat del procés en el qual es fa servir, tindrem problemes

L'aprenentatge és un procés continu

Cal comprometre's amb l'aprenentatge continu i el desenvolupament perquè una empresa pugui complir els seus objectius de manera més ràpida i eficaç i, gràcies a això, sigui capaç de mantenir-se en l'avantguarda del seu sector. La tecnològia canvia constantment, així que és imprescindible estar al dia de les innovacions però, també, és convenient no deixar-se encegar per elles. Si apareix una nova eina, convé conèixer-la i provar-la, però només ha d'adoptar-se si el seu ús implica un estalvi de temps, diners o mals de cap.

Cada un és com és

Els equips sense diversos i les capacitacions són han de ser sempre desiguals. És la formació la que s'ha d'adaptar als individus i no al revés perquè, altrament, podríem perdre professionals excel·lents que aporten molt a l'equip però que flaquegen en alguna qüestió. Qualsevol procés de formació ha d'adaptar-se a les individualitats i convé recordar que una mateixa habilitat pot aprendre's de diferents maneres.