La pujada dels tipus d'interès ha complicat sobre manera la sempre difícil tasca de comprar un habitatge però, amb tot, el mercat immobiliari nacional manté cert dinamisme. Les compres, això sí, es produeixen gairebé sempre per una sèrie de factors que la companyia immobiliària Housell ha identificat en un estudi sobre el perfil dels potencials compradors d'habitatges a Espanya a partir de dades obtingudes entre els usuaris de la seva app. L'esmentat estudi evidencia també a quines dificultats principals s'enfronten els compradors i quina urgència tenen per completar el procés de compra.
Raons diverses
Les noves exigències que els planteja un canvi en les seves circumstàncies vitals són el motiu que impulsa a un 24% dels enquestats a iniciar la recerca d'un habitatge per adquirir. Una altra raó, important també, és el desig de tenir un habitatge en propietat, que mou el 18% dels processos de compra que s'activen o la preferència per la compra davant el lloguer. De fet, aquestes dues raons es complementen i, així, un 29% dels enquestats iniciaria un procés de compra perquè, a Espanya, continuem sent (almenys aspiracionalment) un país de propietaris.
El decalatge entre el que es demana per la qual cosa es vol i el que es pot gastar, principal dilema
Per a un 44% dels enquestats, el principal problema que comporta el procés de compra d'un habitatge és la dificultat de trobar una propietat que es pugui pagar i que s'adapti a les necessitats i desitjos del o els compradors. La immobiliària intermediària sol ser vista com un escull pel 39% dels enquestats, ja que entenen que la seva participació incrementa costos. El 74 % dels compradors no tenen urgència per comprar. La majoria dels potencials agents assenyalen tenir poca o cap pressa per adquirir el seu immoble.
La hipoteca, ara, més difícil
L'assessorament financer i sobre hipoteques requereixen actualment més serveis professionals per part dels potencials compradors, encara que el 82 % d'ells reconeix no pagar pels serveis d'assessorament. La consultoria financera (28 %) i hipotecària (32 %) són els punts on més es demanda ajuda, principalment a entitats bancàries, immobiliàries i coneguts.