La comercialització de peix i marisc procedents de l’aqüicultura i la pesca continental té noves normes a Catalunya. L’objectiu és garantir el seu control i qualitat, la sostenibilitat dels recursos i la promoció del producte de proximitat amb la finalitat de millorar la competitivitat del sector pesquer. Tot plegat se sintetitza en un Decret que desenvolupa una regulació autonòmica integrada en les normes europees i espanyoles i que afecta als diferents professionals del sector.

Pescado
 

Regulació

El nou decret normatiu regula com s’ha de fer la primera venda dels productes pesquers, així com la seva traçabilitat des del desembarcament, la venda i el transport fins a les persones consumidores finals i dona especial rellevància a les llotges pesqueres com a establiments de control dels desembarcaments, de les operacions de manipulació i de la primera venda dels productes de la pesca i del marisqueig.

En aquest sentit, la nova norma regula quin ha de ser el lloc per a efectuar el desembarcament o la descàrrega dels productes; qui ha de fer el pesatge del producte desembarcat;el document de transport que ha d’acompanyar els productes de pesca que siguin transportats i el tipus d’informació que ha d’incloure o les guies de circulació necessàries per als productes del marisqueig, aqüicultura i pesca continental. En relació a la primera venda, el decret diu que en el cas de la pesca i el marisc s’ha de fer mitjançant les llotges i quan es tracta de productes de l’aqüicultura, també és possible fer-ho en el mateix lloc de producció o altres establiments autoritzats a tal efecte. Sobre el sistemes de venda dels productes pesquers el decret estableix la subhasta, com el sistema ordinari, i regula la possibilitat d’establir pactes o contractes a preu i mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentaria, i concreta quina documentació ha d’acompanyar aquestes operacions.

Etiquetatge identificatiu i traçabilitat

Pel que fa el peix i marisc comercialitzats en una llotja, aquests han d’anar acompanyats d’una etiqueta identificació, que incorpori la informació obligatòria que s’ha de donar al consumidor, juntament amb informació que acrediti l’origen del producte de proximitat (data de captura, imatge de “peix de llotja”, etc).En relació als productes de l’aqüicultura, aquests també han de sortir del punt de primera venda acompanyats d’una etiqueta identificativa que contingui com a mínim la informació obligatòria que s’ha de donar a la persona consumidora.

L'objectiu de la regulació és garantir la transferència d’informació del producte al consumidor, mitjançant les peixateries i altres punts de venda al públic. El consumidor té dret a conèixer la denominació comercial i el nom científic de l’espècie, l'origen (mitjançant la zona de captura), el mètode de producció, la informació de si el producte ha estat descongelat, l’art de pesca i el preu. Cal que tota la informació de l'etiqueta sigui clara i precisa de forma que la ciutadania pugui escollir el producte que més l'interessa i per tant fer una compra amb coneixement.