Amb la inflació i la pujada de preus donant cert respir a tots en quedar acabat novembre en un 3,2% (tres dècimes menys que les mateixes dates de l'any passat) els consumidors encaren l'època de l'any en què més compres es realitzen: el Nadal. Milanuncios i l'empresa d'estudis de mercat Appinio han realitzat una enquesta entre 1000 consumidors espanyols i conclou que la despesa mitjana serà de 410 euros o, el que és el mateix, un 36% més que el 2022. A Catalunya, tanmateix, la mitjana de despesa prevista és menor: 348 euros.

compres botiga|tenda
 

Cautela

Malgrat la millora experimentada aquest mes, segons les últimes dades de l'IPC, el 39% dels enquestats admet que continuarà sent caut en la seva economia familiar i intentarà gastar-ne menys que l'any passat, amb la intenció d'estalviar, mentre que el 32% espera mantenir el mateix pressupost. El 80% dels consumidors assegura haver estalviat entre un i dos mesos abans de l'arribada del Nadal per fer front a les despeses que suposen aquestes dates. Els regals (34%), l'alimentació (23%), moda (16%) i les celebracions amb els seus éssers estimats (7%) seran les categories on més gastaran els espanyols aquest any.

Un mes abans

Quant a la previsió en les compres, el 40% dels enquestats avança les compres a un mes abans de les dates assenyalades. De fet, el 86% dels catalans admet haver aprofitat el Black Friday i altres ofertes especials per avançar els regals de Nadal. Només un 20% va ser més previsor i, a finals de novembre, ja tenia comprats tots els regals.