Mentre Toyota, BMW, Stellantis i el govern alemany i l'italià es pregunten sobre si, efectivament i com sembla pretendre's des de la UE, cal començar a pensar a oblidar-nos dels motors de combustió i petrolieres com Repsol i Cepsa s'apresten a desenvolupar combustibles sintètics, en la basca Petronor són més clars: segons José Ignacio Zudaire, president del Corredor Basc de l'Hidrogen, responsable de Recursos Humans de Petronor i President de la Cambra de Comerç de Bilbao, prohibir la venda de cotxes de combustió a partir de 2035 equival "a fotre-se'n un tret al peu".

baterias cotxes electricos xinesa
 

 

En la jornada Euskadi cap al futur

Zudaire ha formulat aquesta reflexió durant una taula rodona que formava part de la jornada Euskadi cap al futur, celebrada aquest dilluns 13 de març a Bilbao. Per al president del Corredor Basc de l'Hidrogen, un sistema energètic sostenible ha de ser "competitiu" i permetre als ciutadans "accedir a l'energia com un servei universal". Per això, acaba, "dopar a una tecnologia perquè sigui la que arribi al final, no sol funcionar bé".

Electrificar, sí però prohibir, no

Zudaire considera que l'electrificació és "un element bàsic" per a la descarbonització, però descarbonització i electrificació "no són la mateixa cosa". Així, apunta que, si bé "per descarbonitzar-nos necessitem l'electrificació, és condició necessària però no suficient. Creiem que hi ha una altra sèrie de tecnologies com, per exemple, tots els combustibles líquids descarbonitzats que són imprescindibles per a aquesta descarbonització", afegeix. Per tant, acaba, el plantejament de prohibir la venda de motors de combustió per a 2035 és una mala idea: "no es comença bé", si es prohibeix "per desenvolupar coses. El vehicle elèctric té la seva part, però no fa falta prohibir. És pegar-se un tret al peu" perquè el domini de la indústria europea "sempre ha estat el motor de combustió". El futur, acaba, inclou a l'hidrogen, però hi ha un problema de competitivitat pel seu preu.