De veritat només podran vendre's cotxes elèctrics després de 2035? Doncs en principi, i encara que portem dies escoltant el contrari, la resposta és no. El que no va poder vendre's, en principi i si no hi ha canvis en les normatives vigents d'aquí fins aleshores, són cotxes que generin emissions de diòxid de carboni d'origen fòssil a l'atmosfera. Què significa això? Doncs molt senzill: només es poden fabricar vehicles elèctrics o preparats per funcionar amb motors de combustió aptes per a combustibles sintètics o, també, per a hidrogen verd. I, ara, amb la nova normativa, serà molt més fàcil produir aquest darrer.

infografia combustibles sinteticos 1592215036
i

 

Què diuen les marques?

Després que aquest 14 de febrer el Parlament Europeu aprovés en votació els nous límits a les emissions de CO2 dels cotxes i furgonetes nous a partir de 2035, fabricants com Toyota i Porsche redoblen plans alternatius. A la marca japonesa, preparen cotxes amb motors de combustió preparats per cremar hidrogen (Rolls Royce ja ha fet proves amb un motor d'aquest tipus, però aeronàutic) i Porsche, del grup Volkswagen, planteja desenvolupar combustibles sintètics alternatius per poder continuar equipant els seus cotxes amb motors de combustió. Des de Renault, el seu conseller delegat adverteix que noves prohibicions encariran encara més els preus dels cotxes i a Stellantis consideren que imposar un tipus de mobilitat (l'elèctrica) per llei "no és una solució. BMW, mentrestant, continua desenvolupant motors de combustió i ho fa perquè estan convençuts d'alguna cosa: compten|expliquen amb què, d'aquí a 2035, disposarem de combustibles alternatius a la gasolina o el gasoil tradicional que no generaran en cremar emissions de CO2 d'origen fòssil. Parlem del biodièsel o del bioetanol? Exactament, no, però sí de combustibles molt semblants. Les principals petrolieres treballen ja en combustibles d'aquest tipus.

Un model ineficient

I el camí, segurament, ha de ser aquest perquè d'aquí a 2035 queden dotze anys i, en dotze anys, sembla complicat que se solucionin els problemes que impedeixen que el cotxe elèctric s'enlairi. No són altres que el seu elevat preu, la degradació de les bateries (en deu anys queden pràcticament inservibles) i el laberint burocràtic que, almenys a Espanya, cal superar per obtenir alguna de les subvencions que concedeix l'Estat per adquirir aquests cotxes. D'aquí a 2035 poden passar moltes coses així que, que no s'escampi el pànic perquè els cotxes que es venguin abans d'aquesta data podran seguir sent convencionals, híbrids, semihíbrids o híbrids endollables i, després, alguna cosa hauran de vendre a les gasolineres perquè continuïn funcionant. Llavors, continuarem tenint gasolina i gasoil o una cosa equivalent, per descomptat, però tindrà un altre origen o, perquè passi per carburant verd, ens faran comprar algun additiu. Hi haurà, això sí´ (sempre passa) que pagar més.