Que existeixen múltiples elements que expliquen l'encara escàs percentatge de cotxes elèctrics present al parc mòbil nacional no és un secret: els alts preus, la insuficient xarxa de carregadors i la degradació de les bateries són tres dels més importants. Ara, a Holanda –un país en el qual els cotxes elèctrics han tingut més èxit que en el nostre- n'apareix un altre: la xarxa elèctrica nacional no és capaç de suportar l'increment de la demanda generat per l'electrificació de la mobilitat.

Cotxe elèctric Repsol
 

Alerta

Operadors com Stedin ja han informat del problema al govern holandès: en poblacions com Utrecht, la demanda s'ha disparat i la xarxa no l'aguanta. Les apagades són freqüents i afecten llars i empreses. A la demanda suplementària generada pels cotxes elèctrics se li afegeix la que s'associa a les cada vegada més freqüents calefaccions elèctriques. Els problemes més grans es viuen a les tardes, entre les 17.00 i les 20.00 h. L'operador més gran de la xarxa elèctrica holandesa, Stedin, ha alertat el govern sobre la insostenibilitat de la situació. En ciutats com Utrecht, la demanda d'electricitat supera amb escreix la capacitat de la xarxa, el que ha provocat apagades freqüents i ha afectat a milers de llars. Aquesta situació s'ha vist agreujada per la transició cap a calderes elèctriques i bombes de calor a moltes cases, com a part d'una política de transició verda. A Espanya, en anar pel mateix camí, tot indica que, si les xarxes de subministrament no es renoven i el cotxe elèctric acaba guanyant la partida gràcies a l'afany del Govern, els problemes seran similars.

Hi ha solució?

La més senzilla, renovar la xarxa de subministrament, no és actualment assumible per a l'Estat Holandès, així que es conformen amb solucions d'emergència, com obligar a espaiar les recàrregues durant el dia o incrementar preus per reduir la demanda. El subministrament a llars i empreses és prioritari, així que els vehicles elèctrics tenen les de perdre. De veritat està Europa preparada perquè es deixin de vendre cotxes amb motor de combustió el 2035?