Els països de la Unió Europea van donar suport aquest dimarts que a partir de 2035 no es puguin vendre a la UE cotxes i furgonetes nous de dièsel i gasolina, si bé s'explorarà la possibilitat que es puguin matricular motors de combustió impulsats per combustibles sintètics de zero emissions. La data de 2035, malgrat no ser encara oficial, s'alinea amb la que defensen el Parlament i la Comissió Europea amb qui els països hauran de negociar la normativa definitiva, per la qual cosa virtualment serà la data en la qual s'eliminin les vendes de cotxes i furgonetes noves que emetin CO2. Malgrat, i davant de la pressió d'Alemanya, el primer fabricant i major mercat automobilístic de la UE, amb el suport d'Itàlia, la Comissió prepararà una proposta perquè a partir de 2035 es puguin matricular encara vehicles que utilitzin combustibles sintètics de zero emissions contaminants.

Aquests són els vehicles de motor de combustió que es podran matricular

Existirà la "possibilitat de matricular vehicles amb motors de combustió si i només si les seves emissions són nul·les", va subratllar la ministra per a la Transició Energètica de França, Agnès Pannier-Runacher, en nom de la presidència rotatòria del Consell de la UE. El vicepresident de la Comissió Europea per al Pacte Verd, Frans Timmermans, va dir en roda de premsa que els combustibles sintètics de zero emissions "fins a ara no semblen gaire realistes perquè semblen prohibitius en termes de costos". Però si els fabricants automobilístics aconsegueixen que aquests combustibles siguin comercialment viables, la Comissió "tindrà la ment oberta".

El Consell de la UE, que representa als Estats membres, vol un camí de reducció d'emissions del per a 2030 del 55 % per als automòbils i del 50 % per a les furgonetes, per arribar als vehicles de zero emissions el 2035. L'Eurocambra va fixar a inicis de mes la seva posició de cara a la negociació final, amb un camí de reducció del 15 % el 2025 en relació amb 2021, per passar al 55 % el 2030 i al 100 % el 2035. Els països van acordar que el 2026 la Comissió Europea examini els progressos realitzats i els objectius en funció dels avenços tecnològics que es produeixin, amb el focus als vehicles híbrids endollables.

Els fabricants opten per les majories elèctriques

"Alguns fabricants mantenen que els híbrids podran arribar al que es necessita. Ara per ara no ho fan, però si ho arribessin a fer, el reavaluarem el 2026", va dir Timmermans, que va subratllar que "la majoria dels fabricants al món, no només a Europa, han optat per les bateries elèctriques". S'espera que la negociació final amb el Parlament Europeu arrenqui en el segon semestre de l'any, sota presidència de torn de la República Txeca, país on va néixer la marca automobilística Skoda. El 2021, el 19,6 % dels cotxes nous venuts a la UE van ser elèctrics, incloent els híbrids endollables, davant l'11,9 % el 2020, segons l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA).