Tot indicava que anava a ser un negoci rodó: la progressiva degradació (funcionen entre 10 o 15 anys, a tot estirar) que afligeix totes les bateries recarregables afecta també a la dels cotxes elèctrics i, en conseqüència, era evident que, si el cotxe elèctric es convertia en hegemònic, anaven a ser necessàries infraestructures industrials preparades per reciclar uns dispositius el maneig del qual és, una vegada finalitza la seva vida útil, qualsevol cosa menys senzill. El Govern dels Estats Units, decidit a reimpulsar de la mà del cotxe elèctric la indústria del país va invertir directament i va convèncer nombrosos operadors privats perquè aquestes infraestructures que es preveien imprescindibles es convertissin en realitats. Avui, entre les plantes de reciclatge de bateries elèctriques de cotxe ja en funcionament i les que estan pendents de finalitzar-se, els Estats Units disposaran el 2030 d'una capacitat de reciclatge d'aquests dispositius equivalent a 1,3 milions d'unitats. El problema és que, el 2030, la demanda serà menor: no passarà de 350.000.

volkswagen fabriqués el seu primer cotxe electrico en martorell
 

Per què?

La dada la facilita ABI Research, multinacional especialitzada en anàlisis vinculades al sector tecnològic: les vendes de cotxes elèctrics als Estats Units no avancen al ritme esperat i el que es preveia un negoci rodó (el del reciclatge de bateries) amenaça de convertir-se just en el contrari. Ho explica Dylan Khoo, analista d'ABI Research especialitzat en mobilitat elèctrica: "Al Govern el preocupa la falta de capacitat per reciclar bateries de vehicles elèctrics, però el problema és just el contrari. Els plans actuals per a les plantes de reciclatge preveuen que la capacitat superi amb escreix el subministrament de bateries utilitzades. Això conduirà a taxes d'utilització antieconòmiques o, el que és més probable, a un retard o reducció dels projectes de reciclatge".

Residus

El 2030, al voltant d'un terç dels residus de bateries de vehicles elèctrics seran bateries al final de la seva vida útil i que han de retirar-se dels vehicles i reciclar-se. La resta, la integraran bateries que no passen el control de qualitat en les línies de producció i van directament al reciclatge. Perquè les plantes de reciclatge de bateries previstes assoleixin una taxa d'utilització viable, s'ha de produir una reducció massiva de la vida útil de les bateries dels cotxes elèctrics (una cosa que no passarà, perquè la tendència al sector és aconseguir bateries més duradores) o una taxa de producció de les diferents gigafábricas planejades a tot el món que superi les previsions. Aquesta opció, de moment, sembla que tampoc no es donarà, perquè la demanda de vehicles elèctrics ni assoleix ni assolirà en els propers anys les xifres que serien necessàries per a tal cosa. La broma de mal gust que molts consideren que és el cotxe elèctric es comença a revelar com més pesada del que semblava.