Tornarà Canfranc a funcionar com a estació internacional? No està clar, perquè falta que França faci la seva part, però Espanya, sembla, ha posat fil a l'agulla per completar la seva: Adif té actualment obres licitades o en execució per valor de 95 milions d'euros per renovar tres trams (Plasencia del Monte-Ayerbe, Ayerbe-Caldearenas i Jaca-Canfranc) imprescindibles perquè el trajecte que va des de Saragossa a l'estació pirinenca pot cobrir-se a velocitats decents i perquè, algun dia, des de Canfranc es pugui tornar a anar amb tren fins a Olorón, ja a França. Ara, per viatjar de Canfranc a Osca, només se'n pot anar amb autobús. El tràfic de mercaderies pel Túnel de Somport està tancat des de 1957 i avui només serveix com a galeria d'evacuació del túnel de carretera paral·lel i com a accés a un laboratori subterrani en el qual s'investiga sobre assumptes tals com el comportament dels neutrins o la matèria fosca.

CANFRANC 22
 

Què s'està fent?

Els treballs que s'executen entre Plasencia del Monte i Ayerbe afecten un tram de gairebé 21 km de vies en el qual es renova carril, travesses i balast. Igualment, s'actua a l'edifici de l'antiga estació de Turuñana, molt deteriorada i es milloren les andanes de les estacions d'Ayerbe i Plasencia. En total, són 16,5 milions i s'espera que les feines es completin a mitjans d'aquest mes, moment en què es tornarà a obrir el tram al tràfic de trens.

Uns altres dos trams es troben en licitació: els 37,5 km que separen Ayerbe i Caldearenas i els 24,7 que van de Jaca a Canfranc. La previsió és invertir 80 milions d'euros. Una vegada aquestes obres es completin (encara s'han d'adjudicar) quedarà pendent adaptar els 138 km que van d'Osca a Canfranc a l'ample europeu (s'ha licitat la redacció del projecte i les obres durarien, una vegada s'adjudiquin, uns catorze mesos) i actuar al túnel de Somport per permetre la seva reobertura. El projecte d'aquesta actuació estarà a punt a començaments de 2024 i les obres duraran més d'un any a partir del moment en el que s'adjudiquin.

I els francesos?

El 2026, potser, els treballs de què s'ha d'encarregar Espanya podrien estar a punt, però de les tasques que ha de projectar, adjudicar i executar França a l'altre costat del túnel no hi ha encara notícies. Si algun dia la connexió es recupera, Pau i Saragossa estaran unides per cinc hores de trajecte.