La vuitena jornada de vaga a Ryanair acaba sense vols cancel·lats a l'aeroport del Prat, segons les dades facilitades pels sindicats USO i Sitcpla a les 19.00 hores d'aquest dijous. La xifra contrasta amb les quatre cancel·lacions de dimecres, tot i que és veritat que s'han registrat 33 retards tant en sortides com en arribades. Concretament, han estat quinze sortides demorades i divuit arribades. Per la seva banda, a l'aeroport de Girona tampoc s'ha registrat cap cancel·lació. Sí que s'han notificat, però, sis retards: tres sortides i tres arribades.

Al conjunt de l'Estat s'ha cancel·lat un únic vol, el trajecte Londres-València. Però l'aerolínia irlandesa ha assenyalat que aquesta cancel·lació no té res a veure amb la vaga de tripulants de cabina de passatgers (TCP), sense explicar els motius suposadament reals. Així mateix, 178 vols han patit retards: l'aeroport de Palma ha estat el més afectat, amb 48 vols de sortida o arribada endarrerits; el segueixen els d'Eivissa i Madrid, amb divuit retards cadascun; el de València n'ha patit setze; el de Màlaga, catorze; el d'Alacant, dotze; el de Sevilla, deu; i el de Santiago de Compostel·la, tres. Els sindicats mantenen les protestes per a la setmana vinent, els dies 25, 26, 27 i 28 de juliol en els onze aeroports de l'Estat on opera la companyia: Madrid, Màlaga, Sevilla, Santander, Alacant, València, Barcelona, Girona, Santiago de Compostel·la, Eivissa i Palma.

L'esquirolatge a Ryanair

El sindicat USO ha denunciat que Ryanair opera els vols amb tripulacions provinents d'altres països per minimitzar l'impacte de les aturades. És a dir, amb tripulacions senceres italianes o portugueses, que no poden fer vaga i asseguren que els vols funcionin amb normalitat. De fet, USO i Sitcpla assenyalen les bases de Barcelona i Màlaga com aquelles on la companyia de baix cost porta a terme aquestes pràctiques de manera generalitzada. "Les tripulacions espanyoles estan de guàrdia als aeroports o a les seves cases i Ryanair està traient tripulacions senceres portugueses o italianes perquè operin els vols", han precisat fonts sindicals. 

El responsable de vol d'USO-sector aeri, Ernesto Iglesias, ha insistit en el fet que tot plegat és una pràctica "gairebé generalitzada" que l'empresa duu a terme sobretot als aeroports del Prat i de Màlaga. Això és perquè es tracta de dos llocs "on la plantilla secundava de forma gairebé total la vaga" i on "hi ha hagut més acomiadaments selectius a tall de dissuasió perquè la resta de treballadors no secundin la vaga". Iglesias ha assegurat que la pràctica s'ha "denunciat puntualment a la Inspecció de Treball" i ha tornat a reclamar la "implicació" dels ministeris tant de Treball com de Transports. "Desconeixem per què ni tan sols han donat resposta als nombrosos escrits que hem enviat sol·licitant la seva intervenció, una cosa que ens sembla molt decebedora i vergonyosa de cara als treballadors acomiadats en un conflicte per una empresa que és clarament cruel. Demanem que prenguin cartes a l'assumpte a la màxima brevetat", ha conclòs.