Entitats culturals i per la promoció de la llengua catalana han llançat la campanya Configura.cat, una iniciativa amb la qual es vol encoratjar la ciutadania a configurar els seus dispositius mòbils i ordinadors en català. Hi participen Accent Obert, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua i Softcatalà, que esperen que aquest pas suposi enviar "un missatge meridianament clar" dirigit a les tecnològiques sobre la voluntat d'ús de la llengua en l'àmbit digital. Així, per ajudar els usuaris, han posat a disposició una pàgina web en la qual hi han abocat videotutorials i instruccions pas a pas sobre com posar en català els dispositius i aplicacions d'ús habitual.
"La idea de la campanya, de fet, no és incloure el català com una llengua més, sinó que suposi la primera llengua. I d’aquesta manera, poder arribar a totes aquelles empreses que, a hores d'ara, encara no ofereixen el català als usuaris", asseveren des de les entitats. Sobre això, el president d'Accent Obert, Genís Roca, avisa que es dona la "paradoxa inquietant" que el català "hi és, però no prou". Tecnològiques com Google, Apple, Meta, Microsoft o Amazon ja permeten configurar en català. Tanmateix, Roca assenyala que "hi ha una gran part dels catalanoparlants que encara no ho tenen activat". I això té conseqüències, alerta, perquè "les empreses no perceben que hi hagi una comunitat digital viva que ho reclami".
"L'algoritme entén d'usuaris, no d'intencions", cosa que Accent Obert constata des de fa anys: "El 2022, per exemple, vam detectar una pèrdua de visibilitat del català als resultats de Google arran d'un canvi d'algoritme que afectava 130 llengües. Vam fer arribar l'alerta i, un any després, Google ho va corregir". Tot això, ha explicat Roca, fa veure que la "presència digital del català és fràgil i depèn de decisions alienes i dades que no controlem". Per tant, ha remarcat, cal "vetllar per la salut digital del català en l'era dels algoritmes".
Pressionar les tecnològiques a l'altra banda de l'Atlàntic
Per al president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, "mantenir-nos en català al mòbil i a l’ordinador després de 3 minuts a l’apartat de la configuració funciona, interpel·la, pressiona a les grans corporacions de l’altra banda de l’Atlàntic i permet consolidar els nostres creadors de contingut perquè cada cop estiguin més ben professionalitzats". Escuder ha instat així a "fer valer encara més els drets lingüístics dels catalanoparlants" en un context d'"emergència lingüística" en el qual només entre un 24% i un 29% de la població de 15 a 44 anys identifica el català com la seva llengua —segons la darrera Enquesta d'Usos Lingüístics—.
"Volem, i tenim dret, com a ciutadans a tenir una experiència coherent amb la nostra llengua: si penses, parles i escrius en català, també has de poder navegar i interactuar en l'entorn digital en català, sense restriccions o limitacions", ha asseverat, al seu torn, el president d'Òmnium Cultural, Xavier Antich. El dirigent de l'entitat cultural ha asseverat que cada dispositiu en català "és un senyal inequívoc al món empresarial d'identificació amb aquesta llengua i, per sobre d'això, és un exemple de normalització digital".
