L'entrada a la nova dècada suposa un canvi d'etapa a la ciutat de Barcelona on els vehicles contaminants ja no tenen lloc.

L'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona ja estan preparats per a l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a partir del 2 de gener de 2020. Aquesta mesura vol reduir 200.000 tones de CO2, cosa que suposarà retirar 50.000 vehicles contaminants dels carrers de la ciutat. Són els que no tenen l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) que –en cas d'incompliment– rebran una sanció d'entre 100 i 500 euros.

  • Què és la ZBE?

La zona per on no podran circular els vehicles contaminants té una àrea de 95 km2, que engloba tot el terme municipal de Barcelona (excepte la Zona Franca i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), el municipi de l'Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.

Cartell ZBE - ACN

  • Es podrà circular per les rondes?

Sí. La ronda de Dalt i la ronda Litoral estan lliures de restriccions de circulació. És a dir, tots els vehicles (inclosos els més contaminants als quals no els correspon el distintiu ambiental de la DGT) poden circular. El que no està permès, per als vehicles que no tinguin etiqueta, és accedir a la ciutat per una de les sortides de les rondes que estiguin incloses a la ZBE.

mapa zona baixes emissions

  • A qui afecten les restriccions?

La mesura afectarà principalment els vehicles considerats més contaminants, aquells que no els correspon l'etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B). És a dir, majoritàriament:

  1. Cotxes de benzina matriculats abans del 2000.
  2. Cotxes dièsel matriculats abans del 2005 o el 2006.
  3. Motos, ciclomotors y vehicles lleugers matriculats abans del 2003.

Les furgonetes, els camions, els autocars i els autobusos disposaran d'un any de moratòria. També tindran aquest any de marge les famílies vulnerables que necessitin el vehicle particular per treballar i que tingui uns ingressos inferiors als 8.000 euros anuals. A banda, hi haurà autoritzacions puntuals per a situacions particulars i exempcions en casos d'ambulàncies, vehicles policials o funeraris.

  • Com es controlarà que els vehicles vetats no circulin?

El control del compliment de les noves restriccions es farà bàsicament via un sistema de lectura de matrícules gràcies a desenes de punts de videovigilància instal·lats a la ciutat. També hi haurà càmeres i agents de la Guàrdia Urbana controlant matrícules que incompleixin la restricció.

càmeres ZBE - ACN
A través de la lectura de matrícula es podrà comprovar si el vehicle disposa d'etiqueta de la DGT o és un vehicle categoritzat com a contaminant.

  • No hi haurà multes fins l'abril 

Aquells vehicles que se saltin la normativa hauran de fer front a sancions d'entre 100 i 500 euros –o més en cas de reincidència–, però això no passarà fins a l'abril, ja que hi haurà un període d'adaptació de tres mesos.

Es considerarà reincidència si passats 90 minuts des de la detecció, es torna a detectar el mateix vehicle circulant de forma incorrecta per la ZBE. En aquest cas, se sancionaria amb dues multes, la primera un 30% més alta que la segona.

  • Els vehicles històrics

Els vehicles considerats de caràcter històric estan inclosos dins la mateixa normativa que la resta de vehicles de parc automobilístic. En el cas de voler circular per la ZBE, cal sol·licitar una autorització especial d'un dia (24 hores) al Registre metropolità de vehicles estrangers. Només es podran sol·licitar deu autoritzacions en un any. 

  • Polèmica al voltant de la mesura

La ZBE ha creat polèmica molt abans d'entrar en vigor. Una prova d'això són les gairebé 2.000 al·legacions que han presentat persones jurídiques, entitats i grups en oposició a la proposta original.

En les darreres setmanes el govern municipal ha treballat a partir de les al·legacions i n'ha acceptades un 45%, i ha incorporat canvis com ara la rebaixa de les sancions –inicialment era més elevada– o l'exempció de caràcter social.

En línies globals, però, l'oposició considera que la normativa no s'ha treballat prou ni tampoc ha anat acompanyada d'altres actuacions que facilitin engegar-la.