Hollywood s’ha llevat aquesta setmana amb un nom que fins fa pocs dies ningú havia sentit: Tilly Norwood. No es tracta d’una nova estrella emergent descoberta en una sèrie indie ni tampoc d’una cantant reciclada en actriu. Norwood és, literalment, un experiment d’intel·ligència artificial. La primera actriu generada íntegrament per IA s’ha presentat al món amb tota la pompa de la indústria: catifa vermella al Festival de Cinema de Zúric, representació artística i fins i tot amb estudis interessats a incorporar-la als seus projectes. La polèmica ha esclatat amb una força inusitada: actors reals acusen que aquest tipus de creacions posen en perill l’ofici, mentre que els impulsors defensen que no substitueixen ningú, sinó que proposen un nou llenguatge artístic. Enmig del debat, el sindicat SAG-AFTRA ha emès una denúncia clara i contundent contra l’ús de personatges sintètics com Tilly Norwood.

Qui hi ha darrere de l’experiment

El projecte s’ha presentat sota el segell del talent studio Xicoia, que ha defensat Norwood com “la propera Scarlett Johansson o Natalie Portman”. No és casual: els trets facials i l’aura del personatge evoquen les grans icones de Hollywood, buscant generar familiaritat i, alhora, fascinació.

El primer tast de Tilly va ser el curtmetratge de comèdia AI Commissioner, disponible a YouTube i que ja supera les 500.000 visualitzacions. La peça és, en essència, un sketch, però suficient per sacsejar la indústria. No es tracta només de la qualitat tècnica del personatge, sinó de la seva potencialitat: una actriu que no envelleix, no necessita descansos, no cobra salaris milionaris i que pot adaptar-se a qualsevol paper sense límits físics.

La reacció de Hollywood

L’estrena pública del projecte no ha trigat a despertar reaccions ferotges. Diversos actors han expressat la seva indignació a les xarxes, denunciant que agents i productores estiguin avalant l’ús de personatges sintètics, mentre molts intèrprets reals pateixen per papers i estabilitat laboral.

Per exemple, l'actriu mexicana Melissa Barrera va escriure en Instagram: “Espero que tots els actors representats per l’agent que fa això els deixin caure”. Mentre, Mara Wilson, actriu coneguda per la pel·lícula Matilda, va apuntar a la qüestió de la intervenció no consentida en trets humans: “I què passa amb els centenars de dones vives els rostres de les quals s’han combinat per crear-la? No podíeu contractar-ne cap?” Finalment, l’actor Ralph Ineson, d'Els quatre fantàstics, va resumir el malestar amb un laconisme contundent a X: “Fuck off”. Aquestes veus xoquen ja de ple amb el recel latent que molts artistes tenien respecte a l’avenç de la IA en els camps creatius.

Denúncia formal de SAG-AFTRA

La polèmica va tocar un punt clau quan el sindicat SAG-AFTRA (Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists), representant de milers d’actors, va emetre una posició oficial contra aquest tipus de creacions.

En un comunicat citat per mitjans especialitzats, SAG-AFTRA afirma: "Tilly Norwood no és una actriu: és un personatge generat per un programa informàtic que ha estat entrenat en la feina de molts intèrprets professionals — sense permís ni compensació. No té experiència vital per extreure’n emoció ni autenticitat."

El sindicat també subratlla que aquesta pràctica podria perjudicar directament les feines dels actors, devaluant l’art humà i creant una competència deslleial: "El que hem vist fins ara no resol cap problema, crea el problema de l’ús de rendiments robats per fer que actors quedin sense feina." 

A més, SAG-AFTRA ha recordat les clàusules contractuals en vigència que obliguen productores signatàries a notificar l’ús de “personatges sintètics” i negociar amb el sindicat les condicions d’aquest ús. Així, tot projecte que inclogui IA en produccions hauria de respectar aquests protocols.  Aquesta intervenció sindical converteix la controvèrsia en molt més que un debat teòric: l’associació professional ha marcat una línia roja en defensa dels drets dels artistes humans.

El missatge a l'Instagram de Tilly Norwood

Arran de la tempesta mediàtica i les crítiques, el perfil oficial de Tilly Norwood a Instagram (amb 39.000 seguidors) va compartir un extens missatge signat per Eline van der Velden. En aquest text , Van der Velden afirma que Tilly “no és un substitut”, sinó una “obra creativa, una peça d’art”, capaç de generar conversa i propostes noves en el camp de la narració.

Comparant la IA amb eines com l’animació o els titelles, defensa que els personatges artificials han de ser valorats dins del seu propi gènere i mai comparats frontalment amb actors humans. “Cap cosa (i certament cap personatge d’IA) pot treure el valor ni la joia de la interpretació humana”, apuntava en el text. Aquesta defensa ha estat considerada per alguns com un posicionament estratègic per moderar la tensió, i per altres com un desafiament controvertit.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!