Els anuncis de joguines sobre nines i cuinetes a la televisió no podran presentar nenes soles, a partir d'aquest dijous, 1 de desembre, quan entra en vigor el codi deontològic signat pel Ministeri de Consum amb l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol. La nova norma estableix que la publicitat haurà de ser mixta i ja no es podran veure a televisió anuncis de nova producció de nines en braços només de nenes o a aquestes jugant a les cuinetes. La mesura pretén lluitar contra l'associació exclusiva de joguines que reprodueixen rols. El codi posa especial atenció a la franja de zero a 7 anys per la seva major vulnerabilitat. El nou codi, que substitueix el de 2005 i que consta de 64 mesures deontològiques, és un acord entre el govern espanyol i el sector publicitari i joguinaire per fomentar una imatge dels menors "plural, igualitària i lliure d'estereotips".

Evitar rols de gènere

La publicitat de nova producció haurà d'evitar biaixos i rols de gènere per evitar que s'associï les nenes amb activitats relacionades amb la cura, treball domèstic o bellesa i els nens amb l'acció, l'activitat física o la tecnologia. Les joguines, per tant, no es presentaran amb la indicació expressa o tàcita que són per a un sexe o altre ni es faran associacions de colors (com el rosa per a les nenes, i el blau per als nens). En aquest sentit, els anuncis també hauran d'utilitzar un llenguatge inclusiu i presentar models positius a seguir per estimular un consum saludable, responsable i sostenible.

Una altra de les novetats del codi, és que les comunicacions comercials hauran de descriure el producte de manera comprensible i clara per als menors i presentaran les aptituds que els productes són capaços de fomentar en els més petits, claus per al seu creixement com la creativitat, el desenvolupament físic i intel·lectual, la sociabilitat o l'empatia. A més, els anuncis audiovisuals hauran d'incorporar, a més, una sèrie de pictogrames que aclareixin gràficament qüestions relatives al muntatge, preu o necessitats tècniques. Aquests pictogrames hauran de tenir almenys un 7% de la pantalla, i s'hauran de col·locar a l'esquerra de la pantalla sempre que sigui possible amb una duració de dos segons. 

Trencar amb les campanyes sexistes

El ministre de Consum, Alberto Garzón, fa molt de temps que lluita per poder fer efectiu aquest nou codi. Fa justament un any, Garzón va impulsar una vaga de joguines "simbòlica" per posar de relleu "el dret a jugar amb el 100% dels nens i nenes, no tan sols del 50%". Amb aquesta campanya Garzón pretenia trencar amb les diferències sexistes que segons defensava, porten implícites moltes joguines. Per a aquesta iniciativa es va crear un vídeo des del Ministeri, en el qual apareixien diferents personatges on sortia una de les protagonistes i deia: "Fa anys que suportem que ens encasellin, que ens diguin que vam ser creats només per jugar amb nens o amb nenes. Encara que siguem de plàstic o peluix, també tenim el nostre petit cor i ha arribat el moment de dir prou, reivindicar el nostre dret a jugar amb el 100% dels nens i nenes. Per això hem convocat una vaga. Què som nosaltres? Joguines. I què volem? Llibertat".