Una protesta que comença dimarts. La Generalitat ha decretat serveis mínims per la vaga a escoles i instituts convocada de manera unànime pels sindicats d'educació per als pròxims dies 15, 16, 17, 23, 29 i 30 de març. Així, el Departament d'Empresa i Treball ha fixat un docent per cada tres aules en etapes d'infantil, primària i secundària (de 3 a 16 anys). Alhora, es decreta una persona de l'equip directiu per cada centre, podent ser el director o directora, el coordinador pedagògic o coordinadora pedagògica, el o la cap d'estudis o el secretari o secretària. En el cas de les guarderies, un membre del claustre. Per al servei de monitoratge de menjador, servei de cuina, servei d'acollida, servei d'extraescolars i d'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials, el servei mínim serà del 50% de les plantilles dels centres. El mateix percentatge s'estableix també per a les llars d'infants i guarderies.

Són diverses les vagues convocades en el marc educatiu aquest mes de març. D'una banda, hi ha la dels dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març a l'escola pública (a la qual s'ha sumat també la concertada els primers dos dies i el lleure educatiu el primer) per protestar contra l'alteració del calendari del curs escolar. També hi ha una aturada convocada per al 23 de març, que ha de servir per mostrar el rebuig al 25% de castellà a les aules catalanes. La convocatòria d'aquests dies de vaga va arribar després de més d'una setmana de negociacions entre els sindicats per arribar a un acord.

Suport a la vaga i malestar amb Cambray

El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), format per associacions de famílies, sindicats docents, sindicats estudiantils i entitats, ha mostrat aquest divendres el seu suport a les mobilitzacions sindicals que comencen aquest dimarts 15 de març davant les "decisions unilaterals" de la Conselleria d'Educació. "Constatem la manca de diàleg del responsable de la Conselleria d'Educació i denunciem les decisions unilaterals que afecten tota la comunitat educativa sense respectar els mecanismes de consulta i negociació legalment establerts", ha assegurat l'organització en un comunicat. Després d'uns cursos difícils en els quals s'ha demostrat la responsabilitat i el compromís dels professionals de l'educació, "no es poden acceptar imposicions que realment no milloren l'actual sistema educatiu i que li generen una tensió afegida". Finalment, el MUCE sosté que la millora de l'educació "només es pot produir des de la complicitat, acord o consensos" amb els sectors de la comunitat educativa i ha instat a la reflexió.

Per la seva banda, les direccions dels centres públics d'educació Infantil, Primària, Secundària i Especial de Barcelona han traslladat al conseller Josep Gonzàlez-Cambray "malestar per la gestió comunicativa i de recursos" del Departament d'Educació i li han demanat una reunió. En paral·lel, les direccions han fet arribar un comunicat a les famílies per explicar-los que han consensuat anar a la vaga del 15 de març per reivindicar que volen formar part de la presa de decisions que afecten "el dia a dia" dels centres. "En aquests moments ens trobem amb un seguit de situacions que dificulten una gestió de qualitat dels centres", es llegeix en el comunicat recollit per l'ACN, on expressen "preocupació" i "descontent generalitzat".

Desinformació amb el 25% de castellà

Davant d'això, reivindiquen estabilitzar plantilles, més recursos, més temps per adaptar-se als canvis o "neguit" pel nou calendari escolar. Es queixen que durant aquest temps les escoles s'han assabentat dels canvis de la gestió als centres educatius mitjançant la premsa i no per part del departament, fet que consideren "un menyspreu" cap a la comunitat educativa. Per això, expliquen que diuen "prou" i denuncien que l'educació "no s'improvisa". Entre els motius que exposen de preocupació hi ha la manca de recursos humans, materials i formació per al desplegament del Decret d'Inclusiva; la necessitat de mantenir "definitivament" els contractats pel context covid i donar estabilitat a les plantilles; l'aplicació dels nous currículums de Primària, ESO i Batxillerat; el nou calendari escolar i la gestió que comporta i "la preocupació pel manteniment del model lingüístic català com a "model d'èxit per a la igualtat d'oportunitats".

En el missatge que han fet arribar les direccions al conseller Cambray també recullen aquests punts i hi afegeixen alguna queixa més concreta. Per exemple, sol·liciten més hores de coordinació i es queixen que s'implantin més programes i formacions amb un calendari immediat i amb caràcter obligatori, sense tenir en compte la situació de cada centre, com per exemple l'actualització al nivell C2 català. També traslladen al conseller que les direccions estan desinformades sobre com actuar davant la demanda per part de famílies del 25% de castellà. "Necessitem que el Departament assumeixi la responsabilitat legal perquè no recaigui sobre les direccions dels centres i ens acompanyi des de l'inici si fos el cas". "Fa molt temps que les direccions estem cansades d'entomar situacions complicades sense sentir la complicitat del Departament. Ens agradaria revertir aquesta situació. Si no fos el cas, no dubteu que farem sentir la nostra veu", conclouen.