Renfe començarà a operar la seva ruta entre Barcelona i Lió el 13 de juliol, mentre que la que unirà Madrid amb Marsella arrencarà el 28 d'aquest mateix mes, segons ha anunciat aquest dilluns el president d'aquest operador ferroviari, Raül Blanco. En un acte de presentació dut a terme a l'hotel Barceló Sants, Blanco ha explicat també que els bitllets per a aquestes rutes, que s'operaran sota la marca AVE, es posaran a la venda a partir d'aquest dimecres, 21 de juny, al mateix temps que ha indicat que l'empresa espanyola espera poder arribar a París l'estiu del 2024.

Així, el 13 de juliol serà la primera vegada que un maquinista espanyol circuli en operacions comercials més enllà de Perpinyà, segons ha destacat Blanco, que ha definit l'actual com "un moment molt important per a la companyia", l'objectiu de la qual és "ser un operador de referència a nivell internacional". El president de Renfe ha assegurat, a més, que la companyia té "vocació de permanència i de ser referència a França".

 

Bitllets a partir de 9 euros

Els bitllets, que podran adquirir-se a partir d'aquest dimecres, tindran dos preus de llançament per a les rutes internacionals: un de 19 euros per viatjar des de Montpeller o Narbona fins a Barcelona, Saragossa o Madrid, i un altre, de 29 euros, per a la ruta completa, la connexió des de Marsella i Lió amb Espanya. Així mateix, Renfe oferirà bitllets a nou euros entre les deu estacions que conformen les rutes nacionals gal·les.

En una primera etapa, les connexions amb França seran 16 per setmana, i solament entre setmana; una xifra que augmentarà fins a les 28 al setembre, quan també s'oferiran rutes durant els caps de setmana. A preguntes dels periodistes, Blanco no ha compartit les previsions econòmiques de l'empresa en relació amb aquestes noves rutes que operarà a França. La responsable de Renfe a França, Susana Lozano, sí que ha explicat que s'oferiran 9.700 places setmanals per a aquestes rutes a partir de l'1 d'octubre.

Proper objectiu: París

"Volem ser un operador de referència. I per ser-ho l'objectiu és arribar a París", ha apuntat Blanco. Malgrat no assenyalar una data concreta, sí que ha dit que vol que això sigui una realitat "el més aviat possible". Així, ha compartit el "somni" que té: "Veure arribar l'any que ve els atletes espanyols a París en un tren de Renfe", en referència als Jocs Olímpics, que arrencaran a la capital gal·la el 26 de juliol del 2024. Renfe està en tràmits per obtenir el Certificat de Seguretat per operar a tot França.

La competència

Blanco, que ha definit el francès com un mercat "natural" per a Renfe i ha dit que l'operador està atent a licitacions que vagin sortint al país gal, ha admès que el procés per operar més enllà dels Pirineus "ha estat complex" i "més lent" del desitjat. "Espanya sempre tendeix a ser molt obert", ha afirmat en referència a la liberalització del transport ferroviari de passatgers a partir del 2021 i en al·lusió també a sectors com el de les telecomunicacions o l'energia. Per això, ha defensat que "la competència sempre és bona" i ha afegit que "en la resta de països hauria d'aplicar-se el mateix nivell d'obertura".