Renfe ha iniciat aquest dilluns les proves per començar a operar en solitari a França amb l'objectiu de posar en marxa el servei de Barcelona a Lió i de Madrid a Marsella abans d'aquest estiu. Les proves fetes consisteixen a reproduir les característiques del recorregut, sortint des de l'estació de Sants de Barcelona i fent les parades de la ruta fins a Lió, per demostrar la solvència del recorregut. L'operadora ha concretat en un comunicat que el centre d'operacions dels trajectes fins a França s'ubicarà a la capital catalana i ha explicat que continua a l'espera de rebre el certificat de seguretat per operar al conjunt del país gal. Fins al desembre passat ho feia conjuntament amb la companyia SNCF, però l'operadora francesa va voler trencar la societat conjunta i, en conseqüència, Renfe necessita nous permisos per poder circular a l'altre costat de la frontera.

Les rutes de prova que ha començat a fer l'operadora espanyola surten des de l'estació de Sants de Barcelona i fan parada a Girona, Figueres Vilafant, Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes fins a arribar a Lió. El primer tren AVE, de fet, ha arribat aquest dilluns al migdia a la seva destinació final. 

Full de ruta per operar a França

A banda dels permisos, per poder iniciar les operacions comercials a França, Renfe també ha de formar als maquinistes que faran les rutes. Alguns d'aquests professionals, segons han detallat, ja estan habilitats, mentre que la resta ho faran de manera progressiva durant les pròximes setmanes fins a completar la totalitat de la plantilla. Un cop acabi la formació dels maquinistes i es tinguin totes les habilitacions necessàries, Renfe ha exposat que les operacions es desenvoluparan seguint dues fases fins a arribar a les 28 circulacions setmanals. En un principi, les línies Madrid-Marsella i Barcelona-Lió, respectivament, operaran en dies alterns i amb possibilitat de 6 circulacions setmanals per trajecte. Més endavant, en la segona fase, les rutes es faran cada dia i amb dues circulacions per sentit. Aquesta planificació, segons han informat, té com a objectiu posar en marxa els serveis amb França abans d'aquest estiu. Així mateix, Renfe ha iniciat els tràmits per obrir una sucursal a França.

Servei a Figueres

Pel que fa als serveis ferroviaris de Barcelona a Figueres, després de trencar-se l'acord de col·laboració entre Renfe i SNCF, la companyia espanyola ha informat que intentarà mantenir l'oferta que hi havia fins d'ara amb els trens Avant. D'una banda, les freqüències continuaran sent les mateixes, amb 13 per sentit, mentre que hi haurà un increment de places per compensar els trens de SNCF que no hi circularan. En concret, s'ampliarà un 15% les places, amb un total de 42.500. Amb aquestes accions, han explicat, se supleix la freqüència que SCNF abandona. "El mercat domèstic, per tant, no s'ha ressentit per la decisió presa per l'operador francès", ha escrit Renfe en un comunicat.