Aquest matí tots els comerços catalans han apujat les persianes amb el cartell de "Rebaixes" –amb descomptes de fins al 70%–. Alguns, però, ja feia dies que els lluïen. La imatge de l'inici de les rebaixes ha sigut, durant molts anys, la d'un munt de gent esperant ansiosa davant les portes de les grans cadenes i centres comercials per entrar i gaudir dels millors preus. Ara, però, aquestes imatges ja queden lluny. Aquest fet ha provocat que hagi quedat una mica deslluït el tret de sortida de la campanya. 

El motiu: algunes grans marques s'emparen en la llei estatal de comerç, que liberalitza les rebaixes, i ja han optat per anticipar els descomptes a la campanya de Nadal, tot i que fins aquest dissabte no començava la campanya oficial. És el cas de grans cadenes de moda com H&M, Mango o Women's Secret, però també d'altres cadenes més petites, com la sabateria Casas o Merkal Calzados. 

No totes les grans marques, però, s'han acollit a aquesta liberalització estatal. Altres grans cadenes han volgut esperar al tradicional tret de sortida de les rebaixes. En concret, ho han fet grans cadenes com totes les botigues que engloba el grup Inditex, o el mateix El Corte Inglés. A més dels petits comerços, que sempre han preferit una època tancada de rebaixes, tot i que els últims anys cada vegada són més els que opten per fer descomptes fora de temps.

Aquesta disparitat de criteris entre botigues és el que ha portat el Govern a incloure una liberalització del període de rebaixes en la nova llei, que ja ha aprovat el poder executiu i que ara ha de passar a tràmit parlamentari. La nova llei, presentada dimarts passat, amplia de 72 a 75 hores setmanals l'horari d'obertura comercial de dilluns a dissabte i també deixa de fixar els períodes de rebaixes. Tot i això, segueix recomanant fer dues campanyes, una a l'hivern i una altra a l'estiu. 

L'entrada en vigor d'aquesta nova llei catalana esperant que el TC no la suspengui– fa que la que comença avui sigui l'última campanya de rebaixes. Tot i que el sector segueix molt dividit en aquest aspecte, i que algunes botigues ja hagin començat a aplicar els descomptes abans d'hora, els comerciants afronten amb optimisme aquesta campanya i esperen reduir substancialment el seu estoc d'hivern, ara que sembla que el fred ha arribat definitivament a Catalunya i que vol quedar-s'hi.

Tot i que l'inici hagi quedat deslluït, les principals àrees comercials han tingut un matí animat de vendes, i seguiran aquest diumenge, dia en què els comerços poden obrir les seves portes. Aquest cap de setmana s'espera que sigui un dels de més activitat comercial de l'any.

Aquest augment de les vendes també provoca que hi hagi una reactivació de la contractació. De fet, l'empresa de recursos humans Adecco estima que Catalunya liderarà la contractació de la campanya de rebaixes en el conjunt d'Espanya, amb més de 17.500 nous llocs de treball, fet que suposa un 8% més que el 2015. Els sectors que més en creen són els de la moda, la perfumeria i la cosmètica.