Els radars han reduït un 20% els accidents de trànsit mortals o greus en els últims vint anys, segons un estudi encarregat pel Servei Català de Trànsit (SCT) a l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua). Concretament, la conclusió més clara de l'informe presentat aquest dilluns és que els radars de velocitat a les carreteres catalanes van reduir un 31% els accidents de trànsit amb ferits i un 20% els accidents amb ferits greus o morts entre el 2002 i el 2023. En la presentació han participat la consellera d'Interior, Núria Parlon, i el director de Trànsit, Ramon Laimiel.

Sigui com sigui, el fet és que s'haurien evitat uns 1.610 accidents amb ferits, 371 dels quals amb víctimes greus o mortals. Entre el 2002 —quan es va posar en marxa el sistema— i el 2023, Catalunya ha registrat una mitjana anual de 7.336 accidents de trànsit amb ferits, 1.177 dels quals amb ferits greus o morts. Actualment, hi ha 131 radars de velocitat fixos de punt senyalitzats, que són els que s'han analitzat. Parlon ha subratllat que els radars de punts fixos són una "bona eina i una bona mesura" per lluitar contra la sinistralitat viària i reduir el nombre d'accidents de manera "sostinguda" en el temps.

Nuria Parlon, consellera d'Interior / ACN

Sense més accidents abans o després del radar

L'estudi també conclou que la reducció de la sinistralitat arriba al 50% a partir del dotzè any de la instal·lació del radar, que no provoca més accidents abans o després del punt de control, entre 500 i 2.000 metres de distància, per frenades brusques abans de l'aparell o acceleracions precipitades just després —el que es coneix com a efecte cangur. A més, l'anàlisi ha revelat que la reducció dels accidents és més important en els cas dels conductors homes, joves, de 25 a 44 anys, els que es produeixen per error del conductor, els que tenen lloc de dia i en jornada laborable, i aquells en què estan implicats turismes o motocicletes. 

Arnau Juanmartí, analista d'Ivàlua, ha explicat que l'anàlisi —el primer d'aquesta mena— ha tingut en compte les millores que s'han fet en les carreteres amb radar, que s'han tingut en compte totes les causes dels accidents i no només la velocitat, i que s'ha constatat que el radar també ajuda a disminuir els accidents provocats per altres causes —com les distraccions, ja que els conductors estan més atents. Pel que fa a l'efecte més intens en conductors joves, ha explicat que això es deu al fet que solen ser els qui tenen hàbits de més risc a l'hora de conduir. És per això que l'estudi conclou i recomana instal·lar nous radars fixos i senyalitzats en punts d'alta accidentalitat, avaluar l'efectivitat comparada entre radars de punt i radars de tram per determinar quins funcionen millor segons les circumstàncies, i millorar el sistema d'informació dels radars mòbils per analitzar-ne l'impacte en comparació als fixos.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!