El Govern ha aprovat aquest dimarts un projecte del Servei Català de Trànsit per a desplegar "mesures especials de circulació, ordenació i regulació" amb les quals millorar la seguretat i la capacitat de la xarxa viària catalana. Un seguit d'actuacions per valor de prop de 50 milions d'euros al qual l'Executiu de Salvador Illa ha donat llum verda en el Consell d'avui i que portaran uns 200 radars, més controls policials, més càmeres per fer seguiment del trànsit i més panells de senyalització a les carreteres catalanes. A més, amb una simulació digital de la xarxa viària de l'àrea metropolitana de Barcelona es preveu "simular i predir" congestions, per actuar en els punts assenyalats. Tot plegat, en un context en el qual el Govern admet que ha augmentat la pressió del trànsit en diverses zones i quan l'AP-7, la via que vertebra Catalunya de nord a sud, pateix constants accidents i congestions.

El nou pla de Trànsit posa l'enfocament especialment sobre l'AP-7, que "concentra gran part de les incidències de la nostra xarxa viària i molt especialment en les jornades laborables, de dilluns a divendres". És per aquest motiu que es desplegaran dos nous equips de guàrdia i intervenció, al nord i sud de Barcelona. S'augmentaran els recursos materials i humans a l'autopista pels dies feiners i, amb l'objectiu de mitigar les retencions, s'habilitaran carrils en sentit contrari i s'anul·laran les entrades a les vies congestionades per redirigir el trànsit. També es col·locaran més panells informatius pels conductors i es desplegaran més efectius de Mossos d'Esquadra i policies locals.  Així mateix, s’ampliaran fins a 25 les intervencions en operacions de sortida al llarg de l’any, especialment a l’AP-7.

Amb el nou servei de mesures també s’estendrà el perímetre territorial d’actuació i es pretén equipar 43 nous punts de reversió del flux, per carrils addicionals o carrils de suport, des de l’Empordà fins a les Terres de l’Ebre, d’Est a Ponent, amb l’objectiu de dotar de més capacitat a les principals vies —AP-7, C-32 nord, A-2, AP-2, C-25— quan sigui necessari. A més, la pressió del trànsit sobre els municipis i indrets de destinació requerirà la intervenció en els fluxos de trànsit, i en aquest sentit es preveuen noves intervencions en diferents comarques afectades per les vies: C-16, N-260, N-II, C-13, N-230, C-38, N-240, C-14, C-17, C-31 nord, C-65, C-35 i en altres vies de la xarxa secundària vinculades a aquestes carreteres.

Finalment, la proliferació de la mobilitat en bicicleta i l’increment de l'ús de la moto "requereix la intervenció amb noves mesures de gestió del trànsit i seguretat viària en diferents punts del país". En aquest sentit, s'aprova una intervenció per "pacificar" vies amb més presència de ciclistes mitjançant més radars en línia (caixes taronges), càmeres d'intel·ligència artificial, panells mòbils que s'activen amb el pas de ciclistes i que n'informaran del seu pas als conductors de vehicles de motor. Pel que fa a les vies amb "elevada presència" de motos, s'establiran més controls de Mossos d'Esquadra i policies locals.

Sense examen teòric per ser bomber voluntari

A banda del trànsit, el Govern també ha aprovat en el Consell Executiu d'aquest dimarts una modificació del reglament del cos de Bombers Voluntaris, que deroga l'actual norma de 2015 amb l'objectiu d'agilitzar la incorporació de membres i de "donar resposta a les necessitats actuals del cos". Així, ara no s'haurà de fer un examen teòric, la qual cosa "simplificarà el procés", i entre els requisits tindran especial pes els mèrits com ara residir a prop del parc de bombers voluntaris assignat i el coneixement de la zona d'acord amb l’antiguitat de l’empadronament. La selecció es complementarà amb les proves físiques i mèdiques pertinents. En cas de ser admès, el nou reglament preveu l’accés en dos passos, mitjançant dos nivells d’acreditació: parcial —fent una formació de tres mesos— i total —amb una segona formació—. El Decret aprovat també incorpora la compensació econòmica dels bombers i bomberes voluntaris que, per la seva actuació en servei, pateixin seqüeles de caràcter permanent.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!