L'incendi en el quadre de senyals de l'estació de Gavà de l'R2 Sud la setmana passada està provocant un caos per als usuaris de Rodalies. Les dades oficials d'Adif revelen que els trajectes i les parades de l'R2 van patir incidències greus un de cada tres dies durant el 2022, segons destapa ElDiario.es aquest dilluns. Les dades mostren un total de 148 incidents a l'R2 durant aquest any considerat com a "significatius" per part de la companyia per haver causat almenys 100 minuts de retard en un o més trens. 

Segons les dades, les incidències a l'R2 Sud es produeixen cada setmana, a més hi ha dies que es registra més d'un incident alhora. El pitjor mes per als viatgers va ser el setembre: 14 dies de retards i quatre jornades on els incidents van coincidir. A l'altra cara de la moneda, es va situar novembre, on només es van registrar incidències en tres dies. El portaveu de Renfe, Antonio Carmona, en declaracions al citat diari, apunta que "l'R2 Sud no té cap problema especial, està en la mitjana". Tot i que, assenyala, és una línia amb molta obra: "No és que l'obra en si provoqui una afectació, però limita la capacitat i la possibilitat de recuperació quan tens una". 

L'Estació de França, el punt més castigat

Hi ha diverses estacions de l'R2 que acumulen un nombre més elevat d'incidències, és el cas de l'estació de Sitges, que durant el 2022 va registrar 19 incidències. Les dades apunten que el punt més castigat és l'Estació de França, inici de la línia i punt des del qual surten els conductors i el material mòbil. Altres de les més afectades són Sants o la bifurcació d'Aragó. 

Pel que fa a l'origen de les incidències, des de Renfe assenyalen la gran quantitat d'obres que acumula el tram de l'R2 Sud, entre les quals, les vinculades amb les millores del corredor mediterrani. La dada sorprenent és que la segona causa és la "falta personal conducció inici/relleu", un problema que la companyia relaciona amb l'arribada de la variant òmicron de la covid, que es va estendre entre els seus conductors a principis del 2022. Seguida de "trànsit indegut", que aporta 10 incidències. La llista la completen les avaries, els trencaments i errors en el sistema ferroviari. 

Nou horari a l'R2 Sud

Renfe ha implementat a partir d'aquest dissabte un nou horari al servei de Rodalies R2 Sud, a causa de l'avaria a Gavà que afecta la línia des de dilluns a la nit i que no es preveu que estigui solucionada fins d'aquí a tres o quatre setmanes. La nova planificació incrementa en tretze minuts el temps de viatge actual. Els viatgers podran consultar els horaris a través del web rodaliesdecatalunya.cat, l'aplicació per a telèfons mòbils de Rodalies i pels canals habituals de comunicació de Rodalies de Catalunya. 

A més, Renfe ha reforçat el tram amb un servei complementari de bus llançadora entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona. En hora punta —de dilluns a divendres— de les 06.00 a les 09.00 hores cap a Barcelona; i en sentit contrari, cap a Sant Vicenç de Calders, entre les 18.00 i 20.30 hores. D'aquesta manera es donarà continuïtat fins a Barcelona als trens Regionals (R13, R14, R15, R16 i R17) que, derivat de la restricció de capacitat al tram Castelldefels-el Prat de Llobregat, han de finalitzar el seu recorregut a Sant Vicenç. Els serveis complementaris de 90 busos llançadora amb Barcelona de Castelldefels, Gavà i Sant Vicenç de Calders oferiran 35.000 places setmanals, segons ha assenyalat Renfe.