Aquest cap de setmana està posant a prova la paciència dels usuaris de Rodalies amb tres incidències greus que han deixat aturades o amb grans retards acumulats la gran majoria de línies del servei ferroviari de l’àrea de Barcelona i de tot Catalunya en general. Aquest matí de diumenge un tren ha quedat aturat entre les estacions de Cubelles i Cunit, al corredor ferroviari del sud, la qual cosa ha obligat els combois de les línies R2Sud, R13, R14, R15, R16 i R17 a circular per una única via, el que ha provocat retards de fins a més de 30 minuts, segons ha informat Renfe. El tren ja ha estat evacuat i retirat, de manera que aquestes línies aniran recuperant les seves freqüències de pas i horaris habituals. D’altra banda, una nova incidència aquest diumenge, que ja ha estat resolta, ha deixat tallada la circulació de trens a la línia R3 entre l’Hospitalet i la Garriga, per una avaria entre Parets del Vallès i Granollers-Canovelles, la qual cosa ha obligat a establir un servei alternatiu per carretera entre Parets del Vallès i la Garriga, amb parades a Granollers i les Franqueses del Vallès. En aquests moments, els trens van recuperant les seves freqüències de pas habituals.
Un cop solucionada la incidència a la infraestructura entre Sant Vicenç de Calders i Cunit, els trens recuperen progressivament les freqüències i horaris de pas habituals.
— R2 Sud Rodalies (@rod2sudcat) August 24, 2025
Circulació restablerta en tota la línia una vegada solucionada la incidència en la infraestructura. Els trens recuperen progressivament les freqüències i horaris de pas habituals.
— R3 Rodalies 🤖 (@rod3cat) August 24, 2025
Les incidències d’aquest diumenge a la línia R3 se sumen a la que ja es va viure ahir durant tota la tarda, que va obligar a cancel·lar també el servei entre l’Hospitalet i les Franqueses del Vallès per una incidència a la catenària i al pantògraf de la línia ferroviària. Aquesta no va ser l’única incidència de la línia el dissabte, ja que durant el matí una altra incidència a la infraestructura entre les estacions de Vic i Balenyà va provocar retards de més de mitja hora. La plataforma d’usuaris en defensa de l’R3 ha lamentat que les incidències són el “dia a dia” d’una línia “eternament abandonada” després que aquest cap de setmana s’hagi hagut de tallar la circulació en diversos punts, amb una avaria que ha afectat el tram entre la Garriga i l'Hospitalet, però que ha estat solucionada durant la tarda pels tècnics d'ADIF. “No són problemes tècnics, és una negligència de qui té les responsabilitats. Els usuaris estem atrapats”, ha dit a l’ACN el portaveu del grup ‘Perquè no ens fotin el tren’, Marc Janeras aquest diumenge.
Por pel tall per al desdoblament de la línia R3
En aquest sentit, també s’ha manifestat la portaveu de Junts per Catalunya al Parlament, la diputada Mònica Sales, que ha dit en una publicació a la xarxa social X que “l'aparent normalitat del president Illa ens condemna a un col·lapse permanent”, tot afegint que, a parer seu, l’única solució per acabar amb aquesta allau d’incidències és “exigir el traspàs real de Rodalies, amb la llarga llista d'inversions pendents per part de l’Estat”. Part d’aquestes inversions es concretaran amb el desdoblament de 17 quilòmetres de via entre la Garriga i Parets del Vallès, que obligarà a tallar la circulació a la línia durant 16 mesos, i que començaran el pròxim 27 de setembre. En una primera fase no hi haurà trens entre Montcada Bifurcació i la Garriga. En una segona fase, a partir del maig del 2026, el tall serà entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga. Aquestes obres són fonamentals per la línia, que ara mateix està abocada a quedar "totalment tallada i paralitzada" davant de qualsevol incidència. “El començament del curs sempre hi ha un pic d’incidències, és un moment delicat. Amb el presagi d’ahir i avui ens temem el pitjor, que comencem un setembre penós”, ha dit Marc Janeras, portaveu del grup d’usuaris de la línia afectada.
Avui un tren evacuat i una catenària avariada, però és la realitat de cada dia.
— Mònica Sales 🎗 (@mncsls) August 24, 2025
L'aparent normalitat del president Illa ens condemna a un col·lapse permanent.
L’única solució: exigir el traspàs real de Rodalies, amb la llarga llista d'inversions pendents per part de l’Estat. pic.twitter.com/Aj5fFhbqNJ
La plataforma d'usuaris ha afegit que després de cinc anys de vigència del pla de Rodalies impulsat pel Ministeri de Transports "no hi ha millora per enlloc" sinó que "es perpetua el desastre" i ha criticat el ritme lent amb què treballa l'administració estatal. "Com pot ser que en cinc anys del pla de Rodalies vigent no s'hagi desdoblat ni un sol quilòmetre de la línia R3?", s'ha preguntat. El portaveu de l'associació també ha lamentat la manca d'informació que han patit els usuaris aquest cap de setmana, amb "alternatives de transport incompletes, deixant sense servei algunes estacions, canviant cada mitja hora les indicacions". "Essent el dia a dia les incidències en aquesta línia, no entenem com Rodalies no té un departament eficient de gestió de la incidència", ha afirmat. Janeras ha reclamat a les administracions que siguin "diligents amb les seves responsabilitats" i que no s'espolsin les culpes entre elles.