Aquest juliol ha estat especialment complicat per als usuaris de Rodalies a Catalunya. Segons ha informat TV3, Renfe va suprimir més de 700 trens al llarg del mes de juliol, una xifra que fonts sindicals consideren del tot excepcional i que ha agreujat encara més els habituals retards del servei. A aquesta dada cal sumar-hi gairebé 400 cancel·lacions més provocades pel pas de la dana que va colpejar Catalunya durant la segona setmana de juliol, cosa que eleva encara més la magnitud del problema.
El representant de la UGT al comitè d’empresa de Renfe, Francisco Cárdenas, no recorda una situació similar. “És una bogeria els trens que s’han suprimit al juliol. Moltíssims. Estem parlant de més de 700 trens. És una cosa fora del normal. És que és més del doble d’incidències que hi havia en altres mesos de juliol”, ha declarat a TV3.
Avaries i manteniment, les principals causes
Les supressions es deuen, sobretot, a avaries i a la necessitat de fer tasques de manteniment en una flota envellida. De mitjana, Renfe té prop d’un 20% dels seus trens fora de servei al taller, però aquest juliol hi ha hagut dies en què la xifra ha superat el 30%, segons fonts citades per la televisió pública catalana. Un dels problemes més recurrents ha estat el mal funcionament de l’aire condicionat, que en un sol dia va obligar a retirar una vintena de combois.
Per altra banda, Antonio Carmona, qui va ser destituït com a director general de Rodalies fa menys d'un mes i relegat a portaveu de Renfe a Catalunya, reconeix la situació i apunta a la manca d’inversions durant anys anteriors com un dels orígens del problema: “Som conscients que hi ha part del material que és antic, i que entre el 2012 i el 2018 no es va portar a terme cap tipus d’inversió amb compra de material”. En aquest sentit, ha explicat que s’han adquirit més de 100 trens nous que començaran a arribar a Catalunya a partir del primer trimestre del 2026. Davant la manca de material disponible, alguns trens s’han hagut de portar des de Madrid i València per poder mantenir el servei mínim.
Una xarxa molt tensionada
Renfe disposa actualment de 272 trens a Catalunya, que han de cobrir uns mil trajectes diaris i 30.000 al mes. Tot i el gran nombre de serveis suprimits, Carmona ha defensat a TV3 que “el compliment del servei, aquest juliol, ha estat del 95%”.
Un altre dels factors que ha contribuït a les incidències és la gran quantitat d’obres que s’estan duent a terme a la xarxa ferroviària catalana. Segons Carmona, “s’està invertint com mai a l’àmbit de Rodalies”, i això té un impacte directe en la gestió del servei: “Això provoca incidències en el sistema que també repercuteixen en la rotació i gestió operativa”.
Per la seva part, Francisco Cárdenas, que també és maquinista, ha explicat que les obres nocturnes sovint no acaben a temps, la qual cosa provoca fallades en la infraestructura a primera hora del matí. “A la nit es fan moltes actuacions, i abans que passi el primer tren s’ha d’entregar tot en condicions, i moltes vegades això no passa. Llavors passa el primer tren i s’espatllen coses com la senyalització. Llavors no es pot restablir la circulació, i mentre no s’avisa, ve l’empresa encarregada de reparar-ho i ho arregla, ens podem passar molta estona sense trens.”
La falta de personal
A tot això, s’hi afegeix una problemàtica persistent: la manca de personal. “El servei surt com surt”, ha lamentat Cárdenas a TV3, deixant clar que les dificultats operatives no només són una qüestió de material, sinó també de recursos humans insuficients per fer front a les exigències del servei.