Nous problemes per als usuaris de Rodalies. La nova fase d'obres per desdoblar la via de l'R3 entre Parets del Vallès i la Garriga comportarà un tall sense precedents a la línia durant 16 mesos. En concret, les obres s'allargaran entre el setembre del 2025 fins al gener del 2027. En la primera fase, que està prevista que duri 8 mesos, els treballs es combinaran amb la remodelació de l'estació de Montcada Bifurcació, que obligarà a interrompre el servei des de l’Hospitalet de Llobregat fins a la Garriga fins a l’abril del 2026. En la segona fase, a partir del maig del 2026, el tall continuarà en el tram entre Mollet-Santa Rosa i La Garriga. Per poder fer front a l'afectació, Renfe ja ha dissenyat un pla alternatiu amb més de 600 busos amb expedicions que paren a totes les estacions i directes entre Centelles, la Garriga i Barcelona. El tall afectarà la mobilitat d'un total de 21.500 passatgers en la primera fase i 12.000 en la segona i tindran un pressupost de 210 milions, a càrrec d'Adif.
L'objectiu de l'actuació és avançar en el desdoblament de l'R3 en un tram de 17 quilòmetres entre Parets del Vallès i la Garriga, per la qual els trens encara circulen per via única, fet que limita les freqüències de pas i dificulta la reacció davant de qualsevol incidència. Està previst que les obres acabin el gener del 2027.
Primera fase: del setembre del 2025 a abril del 2026
El segon tall per desdoblar l’R3 s’ha ajornat en diverses ocasions per fer-les coincidir amb les que estan previstes a l’estació de Montcada Bifurcació. En aquest enclavament, clau per la xarxa de Rodalies i on tenen parada l’R3, l’R4 i l’R7, s’efectuarà una millora completa de les vies, les andanes i l’estacionament dels trens amb una inversió de 50 milions d’euros. Les autoritats han optat per tirar endavant les obres conjuntament per compaginar els talls i sincronitzar els plans alternatius.
La primera fase de les obres començarà el 27 de setembre del 2025 i el tram tallat de l'R3 serà més llarg perquè inclou les obres de Montcada Bifurcació. Les obres obligaran a aturar el servei entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga fins a l'abril del 2026. Durant aquest període de temps, els passatgers tindran diverses opcions alternatives per fer el trajecte, ofertes per Renfe, amb freqüències cada 30 minuts i reforç a hora punta. El bus s'aturarà a totes les estacions de la línia entre Centelles i Barcelona-Fabra i Puig. Entre aquest punt i l'Hospitalet, els usuaris podran seguir el seu viatge amb metro o altres línies de Renfe. També hi haurà expedicions directes entre Centelles i Barcelona, amb trajectes que es perllongaran puntualment fins a Vic; i entre les dues localitats amb parada inclosa a Parets. D’altra banda, Renfe també ha habilitat transbordaments directes entre la Garriga i Barcelona. Per compensar la interrupció de l'R3 fins a Montcada Bifurcació, es prioritzarà que els trens de les línies no afectades com els de l’R2 o R4 vagin amb doble composició.
Segona fase: de l'abril del 2026 al gener del 2027
L'abril del 2026, un cop acabin les obres a Montcada, es recuperarà la circulació de trens entre L’Hospitalet de Llobregat i Mollet-Santa Rosa, i arrencarà la segona fase de les obres. El pas dels trens entre Mollet-Santa Rosa, Parets del Vallès, Granollers-Canovelles, Les Franqueses del Vallès i La Garriga continuarà interrompuda fins al gener del 2027. Els treballs també s'allargaran 8 mesos i per compensar-ho s’habilitaran trajectes de bus amb parada a totes les estacions entre Centelles i Mollet-Santa Rosa. Es mantindrà el transport per carretera directa entre Centelles i Barcelona —amb dos busos en hora punta i un en hores vall que també passarà per Vic— i entre la Garriga i Barcelona.
En canvi, el tercer bus directe redueix el trajecte i passarà a fer-lo entre Centelles i Mollet-Santa Rosa, on ja es podrà anar en tren fins al final de la línia. Les freqüències de pas seran les mateixes que a la primera fase: cada 30 minuts i amb reforços en hora punta. El pla per carretera ideat per Renfe no té precedents i s’ha licitat per un import de 68 milions d’euros. En total, 107 busos faran 639 expedicions els dies laborables i 556 els festius. A banda de les actuacions principals, durant el tall de circulació el gestor de la infraestructura, Adif, aprofitarà per fer altres obres com ara la construcció del nou edifici per a l’estació de Parets del Vallès o la finalització de la subestació Vic-Taradell.