Sense sorpreses a Barcelona i a Madrid. El Consell Executiu i el Consell de Ministres han autoritzat la creació de la nova empresa mixta que s’encarregarà de gestionar i operar el servei de Rodalies de Catalunya. Els detalls es van donar a conèixer fa un mes i mig i avui s’ha rubricat el formalisme. El traspàs de Rodalies va ser un dels acords inclosos en el pacte entre ERC i el PSOE a canvi de la investidura de Pedro Sánchez el novembre del 2023. Com estava previst, la nova societat mercantil, amb el nom Rodalies de Catalunya SA, tindrà el domicili social a Catalunya i comptarà amb un capital inicial de dos milions d’euros. Com es repartirà el poder? L’empresa estarà constituïda per la Generalitat en un 49,9% i per Renfe Viajeros en un 50,1% i el Consell d’Administració tindrà quatre membres proposats per l’Estat i cinc de proposats pel Govern, entre els quals es triarà la presidència, que tindrà vot de qualitat.
🔎 Així serà l’empresa que gestionarà les Rodalies de Catalunya: punts clau i incògnites
Va ser fa quatre mesos quan el Ministeri de Transports va acordar amb els sindicats que Rodalies no surti del Grup Renfe i que la majoria accionarial de la nova empresa mixta sigui de l’Estat i no de la Generalitat. Va ser la fórmula que va trobar el govern espanyol, rebaixant el que s’havia pactat inicialment amb ERC, perquè es desconvoqués in extremis la vaga que s’havia impulsat en contra del traspàs de Rodalies. Posteriorment, el PSC i ERC van pactar que la direcció executiva de la nova operadora de Rodalies sigui independent de Renfe.
A partir d’aquí, Renfe s’encarregarà d’aportar tots els mitjans necessaris per a la prestació del servei, amb l’assignació de material, instal·lacions, béns i immobles, drets, obligacions i relacions jurídiques. A partir d’ara, el calendari és que la nova societat completi la seva constitució formal amb la inscripció al Registre Mercantil abans del 31 de desembre amb l’objectiu que el gener del 2026 puguin iniciar-se les activitats organitzatives i al llarg de l’any es completi l’operació plena del servei.
Sílvia Paneque celebra que la Generalitat tindrà un “paper fonamental i central”
Des de Barcelona, la portaveu del Govern i també consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha parlat d’un acord “històric” en el desplegament de les competències ferroviàries de Catalunya, alhora que serveix per donar “compliment als compromisos d’investidura” al qual el PSC va arribar amb Esquerra Republicana ara tot just fa un any. Paneque, que s’ha mostrat molt satisfeta, ha assegurat que l’autorització d’aquest dimarts és un “pas de manera definitiva per tenir l’empresa operativa a partir de l’1 de gener”, tot destacant que permetrà que la Generalitat tingui un “paper fonamental i central en la gestió d’un dels serveis públics i que també ha de suposar un gir en el model de transport públic ferroviari”, l’endemà que una nova incidència deixés sense servei de trens tot el país. Segons la consellera, una de les prioritats és poder millorar Rodalies en alguns aspectes claus que ara mateix aixequen més crítiques entre els usuaris, com la manca d’informació cada cop que hi ha una incidència en el servei.
Tot i que ERC va acceptar que la majoria accionarial fos de Renfe per intentar calmar els ànims dels treballadors que es van posar en peu de guerra, els republicans també han anat explicant que aquest és un element que haurà de canviar en un termini màxim de dos anys. Paneque ha assegurat que si bé els estatuts de l’empresa recullen els “passos a seguir per a possibles modificacions accionarials, no hi ha un calendari sobre la taula”. Malgrat això, la consellera ha insistit en el fet que mai no s’havia fet un “pas tan definitiu respecte la gestió del servei” i ha volgut elogiar i agrair la feina feta pels republicans i el seu grup parlamentari des de “l’exigència i l’esforç”.
Óscar Puente reivindica un “pas decisiu” per a la “governança compartida”
A Madrid, el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha destacat que es tracta d’un “pas decisiu en el desenvolupament del model de governança compartida” del servei ferroviari català. I ha relatat els tres principals objectius de la nova empresa. D’una banda, una “gestió més pròxima al territori, amb capacitat real de decisió des de Catalunya sobre les prioritats del servei”. En segon lloc, mantenir els “estàndards de seguretat i coordinació amb el sistema ferroviari estatal aprofitant l’experiència i els recursos del grup Renfe”. Finalment, la “protecció absoluta dels drets laborals dels treballadors”, que mantindran l’aplicació del conveni col·lectiu del grup Renfe. Tot això vol portar a una “governança més eficaç”.
“En els pròxims dos o tres anys, els usuaris notaran una substancial millora tant en la puntualitat com en la qualitat i regularitat del servei”, ha reivindicat Óscar Puente. Així mateix, ha subratllat que la nova empresa assumirà “progressivament” la gestió de les estacions i desenvoluparà la “identitat pròpia que reflecteix el seu arrelament territorial sense perdre la coordinació amb el conjunt del sistema”. “Més enllà d’un logotip diferent, pensem que això és clau perquè les estacions, com a punt d’entrada al tren, requereixen una especial atenció i cura, que serà millor si es reforça el vincle entre l’operador i les necessitats reals de la ciutadania”, ha justificat.