El vaixell Open Arms ha salvat unes 7.000 persones en aquests dos últims anys en què ha hagut d’afrontar nombroses avaries i boicots administratius. “El vaixell està esgotant les seves possibilitats. Necessita una inversió molt important”. Així de contundent s’ha mostrat el director d’Open Arms, Òscar Camps, a bord de l’embarcació que ha arribat aquest divendres a Barcelona.

La visita a la capital catalana és una parada tècnica abans de ser diagnosticat i reparat. De fet, el cap de màquines de l’embarcació, Martín Maretta, ha exposat que caldrien uns 800.000 euros d’inversió, tot i que també hi ha la possibilitat de comprar un vaixell nou que, tal com han explicat, costaria entre 2 i 2,5 milions d’euros. “Quan es compra un vaixell, s’ha de preparar per poder fer rescats”.

open arms oscar camps fotos sira esclasans (1)

Martín Maretta, Òscar Camps i Miquel Melero a bord de l''Open Arms' / Sira Esclasans

És per aquest motiu que s’ha posat en marxa una campanya de donacions per tal d’aconseguir els diners necessaris per a una possible reparació o bé per a l’adquisició d’un nou vaixell. “La campanya va començar fa uns 30 dies i en aquest temps hem aconseguit 450.000 euros”, ha detallat Camps. L’objectiu, però, és “implicar la societat amb petites donacions de 10 o 20 euros”. I ha detallat que hi ha hagut “contactes per a donacions importants”, posant èmfasi, però, en el fet que cal “mobilitzar i conscienciar la ciutadania”.

“L’'Open Arms' és un remolcador adaptat. S’ha de tenir en compte que és febrer, fa fred, mal temps i el vaixell surt amb aquestes condicions perquè el que no podem fer és no rescatar aquestes persones”, ha exposat el capità, Miquel Melero. “De vegades, cal prendre decisions arriscades”.

L’opció més viable, segons Maretta, és comprar un vaixell nou. “Fa un parell d’anys vam fer una inversió important que ens pensàvem que donaria per a un any o un any i mig. I ha aguantat fins ara”. D’aquesta manera ha destacat que la majoria d’avaries són per “fatiga”.

interior open arms foto sira esclasans (1)

Sala de màquines de l''Open Arms' / Sira Esclasans

“Se’ns ha bloquejat diverses vegades per qualsevol cosa”, ha comentat Camps. “Hem tingut diverses inspeccions de 12 hores i hi ha vaixells que no les tenen mai”. Aquesta última vegada els han fet tornar després de preguntar-los què feien amb les aigües fecals. “A aquest fet, suma-hi que 96 persones han mort al mar la nit que ens han fet tornar”, ha dit el capità. Malgrat tot, han insistit que estaven preparats per a una nova campanya.

Quant val fer el viatge en pastera?

Camps ha explicat que en un dels múltiples rescats que ha fet l’Open Arms aquest any van poder parlar i preguntar quant havien pagat per pujar a les pasteres. En total van esbrinar que havien pagat uns 200.000 euros. “Són persones esclavitzades durant dos anys per pagar-se un viatge en pastera. Un bitllet a una mort segura”.

interior open arms foto sira esclasans (2)

Interior de l''Open Arms' / Sira Esclasans

Els contactes amb governs

L’Open Arms ha estat bloquejat en quatre països europeus en un any i mig. Durant l’atenció als mitjans a bord de l’Open Arms també hi ha hagut temps per parlar de política. En aquest sentit, Camps ha deixat caure que “no tots aquests bloquejos responen a qüestions mecàniques".

Per altra banda, ha volgut deixar constància que “les relacions amb el govern espanyol no s’han perdut” en cap moment i ha exposat que “ara tot tornarà a la tranquil·litat després de les eleccions”.

open arms oscar camps fotos sira esclasans (4)

Òscar Camps a bord de l''Open Arms' / Sira Esclasans

També ha destacat que des del canvi de ministre de l’Interior d’Itàlia —de Mateo Salvini a l’actual, Luciana Lamorgese, les relacions amb el govern italià s’han reprès.