Aquest matí el Servei Català de Trànsit ha anunciat, des de la seu del Departament d'Interior, un pla d’actuació per reduir la sinistralitat a l’AP-7 que inclou diferents mesures de control i de reducció de la velocitat en quatre trams. A Girona, a la zona centre al Vallès, al Tarragonès i a les Terres de l'Ebre. Al tram Mollet-Papiol i al tram Calafat-l’Ampolla, en els dos sentits de la marxa, es reduirà la velocitat als 100 quilòmetres per hora. En canvi, a la zona del Camp de Tarragona no s'ha aconseguit la demanda que havia fet Interior de rebaixar la velocitat i de moment només es faran més controls i s'ha projectat velocitat variable, segons les necessitats, entre Altafulla i Constantí. Trànsit ha valorat com "positiu" l'acord amb el ministeri si bé han pactat reunions bimensuals per anar valorant les mesures, que poden anar a més si no es compleixen els objectius de reduir l'accidentalitat en aquesta autopista catalana.

L'AP-7 acumula aquest 2022 23 víctimes mortals, el 17% de les 135 persones mortes a les carreteres catalanes. A aquestes negres xifres, cal sumar-hi també els 45 ferits greus registrats en accidents en aquesta carretera ràpida que creua tot el país de nord a sud. Aquest increment s'ha detectat d'ençà de l'alliberament dels peatges, s'han incrementat un 40% els accidents i un 98% les congestions. En canvi, des de l'Estat no s'han fet inversions en aquesta autopista que encara és titularitat seva.

Carril exclusiu a l'inici de l'AP-7 a Girona

Entre aquestes novetats, avui el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, i el secretari d’Estat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) de l’estat espanyol, Xavier Flores, han anunciat que es segregarà el quart carril exclusivament per a entrades i sortides, concretament entre Girona Sud i Girona Nord, al tram Salt-Fornells de la Selva, entre els punts quilomètrics 46 i 66. “Especialitzarem el carril dret per a exclusivament entrades i sortides amb limitació a 80”, ha assegurat Flores. D’aquesta manera, ha assegurat, les entrades i sortides seran més còmodes i permetrà mantenir tres carrils de velocitat normal deixant el quart carril per facilitar les entrades en una mesura “innovadora”.

En paral·lel, es farà una actuació a la rotonda de Salt, que actualment genera congestions de trànsit que es traslladen a l’autopista. Es preveu que aquestes dues mesures comportaran una ordenació del trànsit i una disminució de les col·lisions posteriors. Amb tot, des de Trànsit no es descarta, en el cas que aquestes primeres mesures al tram nord de l’AP-7 no siguin suficients, també reduir la velocitat a 100 km/h. Al tram Mollet-Papiol, a la zona central, al Vallès, es reduirà la velocitat per a tots els vehicles a 100 km/h entre els quilòmetres 136 i 163, en els dos sentits de la marxa. Per part del Servei Català de Trànsit, s’establiran controls de la velocitat amb la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra i control d’infraccions amb els mitjans aeris de l’SCT. A més, s’instal·larà en aquest tram un sistema de velocitat variable que gestionarà el SCT, tot i que ara per ara, sembla un mesura a llarg termini, que encara no està ni pressupostada.

No s’han aconseguit els 100 km/h a Tarragona

Al Camp de Tarragona, entre els quilòmetres 238 i 247, entre Altafulla i Constantí, al Tarragonès, els Mossos desplegaran més efectius per fer controls de velocitat i es millorarà la senyalització per posar fre a l’excés de velocitat detectat en aquest tram recte, caracteritzat per una important pendent i en què predominen les col·lisions entre vehicles per darrere. 

El Servei Català de Trànsit instal·larà un radar de tram en aquesta ubicació de l’autopista, però no s’ha modificat la velocitat, tal com havia reclamat el departament d’Interior, que es manté a 120 km/h. Com en el cas de Girona, s’anirà revisant si amb aquestes mesures es pot controlar la velocitat, però no es tanca la porta a seguir reclamant la reducció de velocitat en aquest tram, fent-lo baixar a 100 km/h. 

Reducció de velocitat entre Calafat i l’Ampolla, a l’Ebre

Al sud del país, a les Terres de l’Ebre, a l’espera del tercer carril —l’Estat encara no l’ha licitat—, es mantindran les limitacions puntuals als vehicles pesants —divendres i caps de setmana—, consistents a reduir la velocitat dels camions a 80 km/h i la prohibició per a aquests vehicles de realitzar avançaments. Com a novetat, entre Calafat i l’Ampolla es reduirà la velocitat per a tots els vehicles a 100 km/h i es preveu establir un sistema de velocitat variable, que també controlarà el Servei Català de Trànsit. En total seran 80 quilòmetres al llarg de tota la via en el seu pas per Catalunya que s'ha reduït la velocitat de 120 a 100 km/h.