Si les peticions del Servei Català de Trànsit (SCT) s’accepten, es podria acabar anar a 120 km/h per l’autopista AP-7. És una de les mesures que ha anunciat avui el departament d’Interior i que demanarà a l’Estat en el marc d’un pla de xoc per reduir la sinistralitat en aquesta antiga carretera de pagament, alliberada des de gairebé fa un any. Aquest 2022, tretze persones ja han mort en accidents a l’AP-7. 

El titular del departament d’Interior, Joan Ignasi Elena, responsable de la direcció també del Servei Català de Trànsit (SCT) i dels Mossos d’Esquadra, ha anunciat més radars, estàtics i dinàmics; un reforç de la inspecció des de l'helicòpter i més controls específics a vehicles com els de transport de mercaderies i de viatgers. L’inici d’aquestes mesures comencen aquest cap de setmana, amb el pont de la segona Pasqua, però s’allargaran durant tot l’estiu. Aquest cap de setmana està previst que uns 480.000 vehicles surtin de l'àrea metropolitana entre les 15 h de divendres i les 15 h de dissabte. Elena, a més, fa una crida a la "prudència" i "compliment de les normes".

Un total de 71 persones han mort a les carreteres catalanes des de principis d'any i 13 d'aquestes han perdut la vida a l'AP-7, segons el balanç de sinistralitat fins al 31 de maig. Davant d'aquesta realitat, el conseller creu que tant el Departament d'Interior com la societat han de "reaccionar" i s'ha mostrat "especialment" preocupat per la sinistralitat a l'AP-7, amb un 40% més de mobilitat, sobretot des que es van alliberar els peatges. "No ens podem permetre seguir amb aquest ritme d'accidents, de mortalitat i de tragèdies", alerta el conseller Elena. La situació preocupa encara més a les portes d'un pont i de l'estiu, quan l'AP-7 és una via molt utilitzada.

Els Mossos faran més controls a l’AP-7

Per lluitar contra aquesta sinistralitat es faran més controls de velocitat, tant estàtics com dinàmics al llarg de tota la via, i també d'específics a vehicles que tenen velocitats limitades, com el transport de mercaderies. Els controls es faran amb vehicles de paisà estacionats als vorals d’aquesta via ràpida i també amb vehicles en moviment, els coneguts com cotxe espiells, dels Mossos d’Esquadra.

També es vigilarà la carretera des de l’aire. Amb l’ajuda de l’helicòpter de Trànsit, es reforçarà la inspecció aèria per detectar possibles infraccions, i es faran més controls integrals en vehicles de transport per detectar conducció sota els efectes de l'alcohol o les drogues i per assegurar el compliment dels temps de conducció i de descans. Amb l’objectiu d’evitar més accidents, Interior també ha plantejat a l'Estat, titular de l'AP-7, que redueixi el límit de velocitat a 110 km/h al llarg de tota la via. 

Dilluns, 6 de juny, és festa: cap de setmana llarg

El Servei Català de Trànsit espera una mobilitat elevada pel pont de la segona Pasqua, amb uns 480.000 vehicles que es mobilitzaran a l'àrea metropolitana de Barcelona durant l'operació sortida de divendres a la tarda i al llarg de dissabte al matí. La previsió de retorn de dilluns a la tarda és d'uns 290.000 vehicles. També cal tenir en compte que aquest cap de setmana té lloc el Gran Premi de Motociclisme al Circuit de Catalunya, que mobilitzarà uns 100.000 aficionats al llarg dels tres dies.

Tráfico, Ronda de Dalt, coches, tránsito - Foto: Carlos Baglietto
Imatge de la sortida de Barcelona - Foto: Carlos Baglietto

Elena demana "prudència" i "autocontrol" de cara al pont, perquè no hi hagi cap persona que mori a la carretera. "Qualsevol víctima és una tragèdia que destrossa entorns i famílies", ha incidit. En el dispositiu del pont, hi treballaran un total de 1.347 agents dels Mossos d'Esquadra, que faran 1.075 controls, d’aquests, 258 seran controls d'alcoholèmia i drogues.

Pont amb problemes l’AP-7, N-340, C-32 i C-31

Les destinacions cap a les zones costaneres seran les que registrin més afluència de vehicles, segons ha detallat el departament d’Interior. Segons les previsions, els principals problemes de mobilitat poden produir-se al tram nord de l'AP-7, de Sant Celoni a la Roca del Vallès, i al tram sud, a Vilafranca del Penedès. També hi pot haver circulació densa a les vies d'accés a localitats costaneres com l'N-340 al Vendrell i Torredembarra; la C-32, tant en el tram de Vilassar de Mar com en el de Sant Boi de Llobregat i Sitges; a la C-31 a Santa Cristina d'Aro o a la C-65 a Llagostera.