Canvis profunds en matèria educativa. El govern espanyol ha eliminat els exàmens de recuperació en l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) a partir d'aquest mateix curs escolar, després d'haver aprovat aquest dimarts el decret que regula l'avaluació, promoció i titulació en l'Educació Primària, ESO, Batxillerat i Formació Professional (FP). Així, el Ministeri d'Educació ha descartat permetre a les autonomies decidir si mantenien les proves de recuperació de juny i setembre de forma transitòria el curs 2021-2022, ja que es va determinar que no hi poden haver criteris diferents a cada comunitat.

Llavors, es podrà passar de curs a l'ESO i obtenir el títol sense límit de suspensos. De la mateixa manera, els alumnes de batxillerat obtindran el títol si tenen una assignatura suspesa. La decisió de passar de curs deixarà d'estar condicionada pel nombre de matèries superades i caurà completament sobre l'equip docent. En el decret, doncs, es contempla la repetició de curs com quelcom molt excepcional. 

Personalitzar l'educació

L'objectiu del decret és promoure una evolució positiva de l'alumnat, especialment en l'educació obligatòria, afavorint que els escolars passin per aquestes etapes amb la garantia més gran possible d'aprenentatge i mantenint les seves expectatives d'assolir una formació tan avançada com sigui possible. "Intentem promoure un esforç basat en la motivació i no pas en el càstig perquè els alumnes assoleixin el millor aprenentatge possible", ha assenyalat la ministra d'Educació i FP, Pilar Alegría. 

Alegría també ha subratllat que es tracta d'atendre les necessitats específiques de cada alumne, detectar les dificultats, oferir suport a l'estudiant i "confiar més" en els docents, que són qui millor coneixen l'adquisició de competències dels seus alumnes. "Estem davant d'un nou sistema d'avaluació que impulsa la cultura escolar basada en la confiança, el treball col·laboratiu i la participació", ha afegit. De fet, ha considerat que és molt preocupant que el 30% dels alumnes menors de quinze anys hagin repetit com a mínim un cop, així com que les taxes d'abandonament escolar de l'Estat se situïn en un 16%.

Desenvolupar la Lomloe

La ministra ha indicat que aquest decret permet que l'estat espanyol s'adapti als estàndards europeus, ja que contempla "un caràcter integrador" en totes les etapes educatives, posa el focus en allò que es coneix com a avaluació continuada i fa "una passa més" en reforçar la personalització de tots els processos d'aprenentatge. A més, ha defensat que el text posa el focus en el treball col·laboratiu i evita considerar repetir curs com a solució per l'alumne.

Sobre la seva predecessora, Alegría ha recordat que la normativa aprovada aquest dimarts no fa res més que desenvolupar la Lomloe, més coneguda com a Llei Celaá (en referència a l'exministra socialista Isabel Celaá), aprovada el desembre del 2020. A més, ha refusat les crítiques sobre que s'estigui atacant valors com els de l'esforç i el mèrit.

 

Imatge principal: Alumnes de secundària d'un institut de l'Alt Urgell / ACN