Les sospites sobre la publicitat enganyosa dels creadors de continguts a les seves xarxes cada cop es confirmen més. Una investigació de la Direcció General de Consum ha detectat que més d'un 70% dels influencers espanyols estaria incomplint la normativa europea sobre pràctiques comercials deslleials. Ara informaran cadascun d'ells dels seus incompliments i els assessorarà perquè el seu contingut s'ajusti a la llei. Les empreses que estan darrere d'aquestes comunicacions comercials també seran informades dels incompliments i de la seva responsabilitat a aquest efecte, però les autoritats de Consum es reserven la possibilitat de realitzar altres accions, que podrien desembocar en sancions econòmiques.

Anàlisi de 40 influencers

Els resultats s'extreuen de la investigació que ha realitzat la Direcció General de Consum, integrada en el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, juntament amb les autoritats competents en matèria de protecció del consumidor de Catalunya, illes Balears i Madrid. En total han analitzat el contingut publicat per més de 40 influencers, que compten amb un gran nombre de seguidors i estan actius en més d'una xarxa i sectors com moda, viatges o estil de vida. La investigació conclou que del total, 3 de cada 4 incompleixen 1 o diversos preceptes de les normes. 

Entre les faltes que s'han detectat hi ha, que la majoria no utilitza les etiquetes que proporcionen les plataformes per indicar al seguidor que es tracta de contingut publicitari, com per exemple "col·laboració pagada". En canvi, utilitzen termes molt genèric com "publi" o "ad", abreviatura en anglès d'advertisement, o inclouen un agraïment genèric a la marca associada. Segons denuncia Consum l'ús d'aquests termes dificulta a l'usuari mitjà la possibilitat d'identificar que es tracta de contingut de caràcter comercial o publicitar. Especialment, denuncien la pràctica, ja que els tipus de missatges que publiquen van dirigits la majoria de vegades a un grup de consumidors especialment vulnerables, com són els joves. Amb tot, el Ministeri entén que moltes d'aquestes infraccions poden ser fruit del desconeixement o per això en una primera fase realitzarà una labor pedagògica i d'informació perquè els influencers puguin corregir aquestes conductes inadequades i respectin la legislació europea en aquesta matèria.

Investigació a escala europea

Tota l'actuació s'emmarca en un escombratge de la Xarxa CPC en el qual han participat 22 estats membres, Noruega i Islàndia, coordinats per la Comissió Europea, per comprovar si els influencers publiquen el contingut publicitari d'acord amb la seva norma. En total, s'han revisat les publicacions de 576 influencers, dels quals el 97% publicava contingut amb caràcter comercial, però s'ha detectat que només un de cada cinc ho indicava de manera correcta. 

La investigació conclou que a escala europea, gairebé un 80% dels creadors de contingut fa publicitat enganyosa. Segons els resultats de la investigació, el 97% publica contingut comercial, però només el 20% indica que es tracta de publicitat. Un 78% dels influencers analitzats té activitat comercial, però només el 36% estan registrats com a comerciants al seu país. També s'ha detectat que un 20% promouen activitats poc saludables o perilloses. Per això, Brussel·les ha demanat a les autoritats estatals que investiguin "a fons" 358 persones per incompliment de la normativa europea. 

La legislació de consum de la UE estableix que les comunicacions comercials han de ser transparents. Qualsevol promoció dels productes o serveis d'una marca en una publicació amb la qual l'influencer rebi uns ingressos o altres avantatges ha d'indicar que és una activitat publicitària. Els influencers tampoc poden enganyar els consumidors amb "informació falsa o no veraç" sobre els productes o serveis promocionats, segons la directiva europea de pràctiques comercials deslleials.