Els membres de l'entitat "Prou, AP-7 gratuïta ja" han organitzat aquest dimarts al vespre una marxa lenta per celebrar la gratuïtat de la via.

Coincidint amb la fi dels peatges a les carreteres, una desena de turismes i dos camions han circulat lentament uns 800 metres entre el peatge troncal de Vila-seca i la sortida de Salou amb pancartes reivindicatives. L'acció ha servit per rememorar la lluita de l'entitat durant els darrers anys, que ara es transforma en el moviment "Mai més".

Marxa lenta AP-7 ACN

Manifestant a l'AP-7. - ACN

L'objectiu de la plataforma serà evitar la implementació de qualsevol mena de pagament a aquestes vies, com podria ser el sistema de la vinyeta. El portaveu de l'entitat, Llorenç Navarro, ha assenyalat que aquestes vies s'han amortitzat bastament al llarg dels anys i que ara "passen a ser públiques".

Fora peatges

Ja no es paga més, ja no s'esperen. La desaparició de les barreres físiques dels peatges comença a ser un fet, i ho és abans del previst. Mentre que tot apuntava que els punts en els quals ja no està prorrogada la concessió aixecarien aquestes barreres a partir de la mitjanit, és a dir, cap a les dotze de la nit, en el cas del peatge de la Jonquera, la Roca del Vallès o de Martorell, ha estat abans. Concretament, ha passat al voltant d'un quart de nou del vespre, segons explica TV3. Aquesta mesura també s'ha fet extensible a algun tram de la C-32 nord.

La imatge s'ha produït mentre s'estava desenvolupant la compareixença del vicepresident del Govern, Jordi Puigneró. Això ha sorprès als mateixos conductors, que han preguntat als treballadors dels peatges si podien continuar circulant sense pagar el peatge. Els usuaris han rebut una resposta afirmativa.

L'altra cara

A partir d’aquest setembre, gran part de la xarxa viària de pagament Catalunya deixarà de ser-ho, dit d’una altra manera, desapareixen pràcticament tots els peatges. Això farà que els ciutadans ens estalviarem molts diners a l’hora de viatjar per les autopistes i carreteres de casa nostra, però com amb tot, també té contrapartides. 

La més clara de totes és que el peatge és un bé immoble, per tant està subjecte al pagament de l’impost sobre béns immoble (IBI), i amb la seva desaparició 132 municipis catalans deixaran de recaptar aquest impost, perdent un total de 14,4 milions d’euros l’any. Això, que per a grans municipis amb grans pressupostos podria ser una partida menys, per a municipis petits pot significar una considerable pèrdua d'ingressos al cap de l'exercici fiscal, que en alguns casos arriba a oscil·lar entre el 10 i el 20% del pressupost anual.

Imatge principal: Cotxes formant la marxa lenta a l'AP-7. ACN