Ja no es paga més, ja no s'esperen. La desaparició de les barreres físiques dels peatges comença a ser un fet, i ho és abans del previst. Mentre que tot apuntava que els punts en els quals ja no està prorrogada la concessió aixecarien aquestes barreres a partir de la mitjanit, és a dir, cap a les dotze de la nit, en el cas del peatge de la Jonquera, la Roca del Vallès o de Martorell, ha estat abans. Concretament, ha passat al voltant d'un quart de nou del vespre, segons explica TV3. Aquesta mesura també s'ha fet extensible a algun tram de la C-32 nord.

La imatge s'ha produït mentre s'estava desenvolupant durant la compareixença del vicepresident del Govern, Jordi Puigneró. Això ha sorprès als propis conductors, que han preguntat als treballadors dels peatges si podien continuar circulant sense pagar el peatge. Els usuaris han rebut una resposta afirmativa.

peaje la jonquera barrera levantada acn

Imatge: Primera nit del peatge de la Jonquera amb les barreres aixecades. ACN.

Catalunya deixa de ser la comunitat que més peatges té de l'Estat

Catalunya s'allibera de bona part dels seus peatges. A partir de l'1 de setembre, un total de 556 quilòmetres passen a ser, com a mínim de moment, completament gratuïts, ja que passaran a ser de titularitat de l'Estat o de la Generalitat. 

Aquestes vies són l'AP-2 des del Vendrell fins a l'Aragó, l'AP-7 des de la Jonquera fins a Vila-seca, totes dues de titularitat de l'Estat, la C-32 Nord de Barcelona fins a Blanes i la C-33 de Barcelona fins a Montmeló. Com a curiositat, entre els peatges desapareguts hi trobem el que fins ara era el més antic de tot l'Estat, el de Premià, que es trobava a la C-32.

 

Això provoca que Catalunya deixi de ser el territori amb més quilòmetres de peatges de l'Estat i passarà a ser el vuitè després de molts anys liderant aquest rànquing, que ara passarà a mans de Galícia. De fet, ara mateix, Catalunya només té 120 quilòmetres de peatges, una reducció considerable. 

Concretament, a Catalunya només seran de pagament quatre trams i totes les concessions vencen entre 2037 i 2039. Es tracta del túnel del Cadí, els túnels de Vallvidrera, la C-16 entre Sant Cugat i Manresa i la C-32 Sud entre Castelldefels i el Vendrell.

La ministra Sánchez afirma que és un dia "molt esperat"

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez (PSC), ha manifestat que l'aixecament de les barreres dels peatges que tindrà lloc aquesta mitjanit suposa un "dia molt esperat i especial" per a Catalunya i ha celebrat que la imatge d'acumulació de trànsit als peatges "passarà a la història a partir de demà". La màxima responsable del Ministeri de Transports ha fet aquestes declaracions davant del peatge de la Roca del Vallès, un dels que eliminaran la barrera física a partir de les dotze de la nit a conseqüència de la decisió del govern espanyol de no renovar les concessions de l'AP-7 i de l'AP-2.

De fet, la ministra Sánchez ha volgut treure pit de la decisió de l'executiu estatal sobre la fi dels peatges: "Es compleix un compromís adquirit el 2018 i som el primer govern que no prorroga els peatges". També ha destacat que Catalunya està lliure de peatges en matèria de la xarxa de carreteres de l'Estat, però que en canvi això no passa en aquelles vies que són competència de la Generalitat.

Cal recordar, però, que aquest aixecament de barreres no suposa la desaparició de l'esquema de pagar per circular. Per a la ministra de Transports, "no té sentit que el manteniment vagi a càrrec dels pressupostos de l'Estat". En aquest sentit, ha expressat que el pagament es recuperarà, però que serà un "sistema públic, just i homogeni territorialment, que no causi greuges i diferències entre territoris". Paral·lelament, sobre aquest nou model, Raquel Sánchez sosté que "en cap cas serà assimilable ni tindrà res a veure amb la idea de peatge tal i com es coneix".

 

Imatge principal: Fotografia del peatge de la Roca del Vallès. ACN.