"Quan es va detectar la maleta sospitosa, es va aturar immediatament un passatger que duia diverses maletes per fer les comprovacions oportunes, però cap d'aquestes contenia l'objecte que mostrava l'escàner". Així expliquen els Mossos d'Esquadra el que va passar ahir a Sants perquè una maleta amb una suposada bomba de mà, que va resultar ser la sivella d'un cinturó, passés el control, pugés a un tren i arribés a Madrid en AVE. 

La vigilant del control de l'AVE de l'estació de Sants va detectar a les 7.29 hores la granada en les imatges de l'escàner, però no va trobar la maleta on era. Es van fer obrir diverses maletes d'un passatger, en mig hi havia la de la sivella en forma de granada, i la seva propietària la va agafar tan tranquil·la i va marxar. 

La dona va accedir a l'andana de l'AVE i va pujar al tren direcció a Atocha de les 7.40 h sense adonar-se de res.

Paral·lelament, el personal de seguretat privada va començar a fer les primeres gestions per aclarir la situació, però finalment en adonar-se que s'havia perdut el control de la maleta, va comunicar-ho al Centre de Protecció i Seguretat d’Adif. A través de les càmeres de videovigilància es va analitzar el punt de control i es va identificar com una dona havia retirat la seva maleta d’entre les de l'usuari aturat. 

A les 8.02 hores, els Mossos van rebre l'avís de l'incident i van posar en marxa el dispositiu i tots els protocols que comporten el reforç de la seguretat, l'activació de les unitats especialitzades, com Tedax-NRBQ i ordre públic, i els altres cossos d'emergències.

A les 9.40, es va tenir constància que la passatgera havia embarcat al tren de les 7.40, en direcció a Madrid, motiu pel qual es va posar en coneixement del Cos Nacional de Policia, de la Guàrdia Civil i del CITCO, Centre d'Intel·ligència contra el Terrorisme i el Crim Organitzat. En aquell moment, el tren es trobava a Alcolea del Pinar, a Guadalajara. 

Amb aquesta informació i atès que la Unitat Canina i els Tedax havien finalitzat les requises a l'estació amb resultat negatiu, el cap del dispositiu dels Mossos d’Esquadra va demanar que es comencés a normalitzar la circulació dels trens i que a poc a poc s’anés desactivant el desplegament policial.

Poc després de les 10:30 hores, es va poder constatar que el Cos Nacional de Policia havia localitzat la passatgera i comprovat la maleta a l'estació d’Atocha i havien pogut certificar que l'objecte sospitós havia resultat ser la sivella d’un cinturó amb la forma d’una granada.

Revisar protocols i augmentar personal

Renfe, Adif i els Mossos d'Esquadra s'han reunit aquest matí per reconstruir els fets i aclarir què va fallar en el control de seguretat.

En aquesta reunió conclouen que les mesures actuals existents a l'estació funcionen correctament, però que situacions com les que van tenir lloc ahir permeten revisar i actualitzar les pautes de treball entre els Mossos i els operadors. 

En la reunió d'avui també s’ha acordat millorar les comunicacions per tal de reduir el temps d'avís en casos de possibles emergències, revisar el dimensionament dels recursos de seguretat en els punts de control amb escàner i les funcions assignades al personal encarregat de realitzar les comprovacions. En aquest punt, Adif ha arribat al compromís d’incrementar la presència de personal de seguretat privada en hores punta quan el flux d’usuaris és més intens. L’objectiu és evitar una acumulació de passatgers en l’accés al control per tal de minimitzar disfuncions com la generada ahir que va comportar l'activació d’un dispositiu de seguretat.