Més canvis a les escoles. El Govern vol eliminar les notes trimestrals de l'Educació Secundària Obligatòria (ESO), tal com consta a l'esborrany del nou decret curricular per a l'etapa de primària i secundària per al pròxim curs 2022-2023, quan s'ha de començar a aplicar la Lomloe. Així, la Conselleria d'Educació pretén substituir les qualificacions trimestrals dels alumnes d'ESO per valoracions qualitatives i avaluar-los només en acabar cada curs, que únicament repetiran en casos excepcionals. El document, al qual ha tingut accés Efe aquest dimecres, està pendent d'aprovació i ja s'ha enviat als centres educatius. 

L'esborrany assenyala que tant en acabar cada curs d'ESO com en acabar segon, quart i sisè de primària, l'equip docent sota la coordinació del tutor acordarà les qualificacions de l'alumnat de forma col·legiada en una única sessió, donant continuïtat a les reunions d'avaluació trimestrals. Les avaluacions trimestrals seran qualitatives i recolliran tant l'evolució de l'alumne com l'estratègia que ha de seguir per aconseguir els objectius marcats. Aleshores, deixarà de posar notes als alumnes per valorar si han pogut adquirir les competències marcades en cada matèria o àrea.

La repetició de curs

Un altre dels aspectes que recull el document és la participació dels alumnes en les sessions d'avaluació del tercer cicle d'educació primària (cinquè i sisè) i d'educació secundària, després d'un treball previ de reflexió "sobre els processos d'aprenentatge en les diferents àrees, matèries o àmbits". El text reconeix que el nou sistema d'avaluació suposarà un treball extra per als docents i preveu que cada centre educatiu elabori un model propi d'informe d'avaluació de naturalesa qualitativa. La promoció de curs de l'alumnat al final de cada cicle de primària (segon, quart i sisè curs) i a cada curs d'ESO la decidirà l'equip docent de forma col·legiada, prenent especialment en consideració la informació i el criteri del tutor, segons assenyala el document.

Sobre la repetició de curs, l'esborrany estableix que el pas de curs de primer, tercer i cinquè de primària sigui automàtica, alhora que la decisió que un alumne repeteixi segon, quart i sisè sigui excepcional. Fer repetir curs "requerirà l'elaboració, per part de tots els docents, d'unes orientacions personalitzades i d'una proposta de mesures o suports que s'inclouran en l'informe d'avaluació corresponent", afegeix el text. En aquest sentit, el document també indica que serà excepcional que els alumnes repeteixin algun dels cursos d'ESO i que, "excepcionalment, en alguns casos la repetició podrà comportar l'elaboració d'un pla de suport individualitzat". L'alumne que en acabar la secundària no hagi obtingut el títol podrà seguir un any més en quart curs i, "en aquest cas, es necessitarà l'elaboració, per part de tots els docents, d'orientacions personalitzades i de la proposta de mesures o suports, si s'escau". Finalment, l'esborrany preveu que un alumne pugui repetir dues vegades el quart curs d'ESO, sempre que no hagi repetit en cursos anteriors. També, de manera excepcional.