El Govern i 3Cat han signat un nou contracte programa amb una inversió de 1.347 milions fins al 2027, que ha de garantir l'autonomia de gestió de la corporació per als pròxims quatre anys. L'acord arriba després de 14 anys sense document programàtic. El Departament de la Presidència aportarà aquest any 330,5 milions d’euros, una xifra que suposa un increment de 55 milions respecte del pressupost de l’any anterior. La dotació econòmica del 2025 serà de 335,5 milions, i la del 2026 i el 2027, de 340,5 milions cada any. Amb la inversió, el Govern reverteix les restriccions pressupostàries del 2011.

Avenç pels mitjans públics catalans

En declaracions posteriors a la signatura, la presidenta de 3Cat, Rosa Romà, ha afirmat que "avui és un gran dia per als mitjans de comunicació públics de Catalunya", perquè segons ha apuntat amb el nou Contracte Programa "assolim l’estabilitat econòmica i financera i l'autonomia de gestió imprescindibles per transformar-nos i per dur a terme els grans reptes que tenim". Uns reptes, que segons detalla 3Cat, passen pel desplegament tecnològic i de continguts de la nova plataforma digital 3Cat, que es va estrenar el passat mes d'octubre. Així com l'aposta per nous continguts en català i de qualitat que permetin a la corporació arribar a nous públics a través de totes les finestres d’emissió, la transformació cap a un model completament digital i l'assoliment del lideratge de 3Cat en l'ecosistema del sector audiovisual. Romà ha destacat que el nou contracte programa permet a 3Cat ser "l'eina indispensable per continuar complint amb la seva missió de servei públic". En aquest sentit, ha aprofitat per felicitar tots els actors interns com externs "avui cal que ens felicitem tots plegats per haver aconseguit aquest acord", ha afirmat.

Per la seva banda, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha afirmat que "avui fem l'aportació més gran per part del Govern a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, perquè és necessari per al país que mereixem i per posar al dia els nostres mitjans públics i dotar-los d'estabilitat. És hora de pensar en gran". Aragonès ha remarcat el paper de 3Cat i ha afirmat que "és una peça clau per entendre el país". Per aquesta raó, ha assenyalat que "hem de posar al dia els mitjans públics, garantir la seva transformació, dotar-los d'estabilitat per contribuir al progrés de la llengua catalana i fer avançar el país". En l’acte també ha intervingut la vicepresidenta Laura Vilagrà, que ha assenyalat que la signatura d'aquest nou contracte, catorze anys després de l'anterior, "és un pas imprescindible perquè el panorama audiovisual està canviant molt de pressa i la transformació digital ens empeny a actuar sense més dilacions". 

Pere Aragonès i Rosa Romà acord 3Cat
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, i la presidenta del 3Cat, Rosa Romà, a la signatura del contracte programa amb el 3Cat / Govern

Claus de l'acord

L’acord que s'ha formalitzat aquest dijous al Palau de la Generalitat, especifica la destinació dels fons públics, així com les activitats i els projectes que reben suport financer. També estableix les quotes de producció exigides per la normativa europea, l’estatal i la catalana que ha de complir cada mitjà de comunicació i el criteri de selecció. També defineix els indicadors que permeten avaluar l’impacte de les aportacions que es destinen a cada servei audiovisual i els indicadors per comprovar-ne i fiscalitzar-ne el compliment.

El contracte-programa 2024-2027 amb la CCMA inclou tres eixos. En primer lloc, el de l’estabilitat econòmica dels mitjans públics, que disposaran d’un important pressupost amb una previsió de fins al 2027 que els permetrà planificar tots els projectes fins aleshores. En segon lloc, la divulgació i enfortiment del català i la cultura catalana en tots els àmbits audiovisuals per tal que estigui present en tots els canals públics. Aquest impuls també s’estendrà a l’aranès. Per últim, el contracte programa es basa en l’impuls de la transformació digital, que ja s’ha iniciat amb la plataforma de continguts en català 3Cat. En paral·lel, la corporació pretén revisar el sistema de distribució de l’oferta de continguts (canals i formats) per adaptar-se al nou ecosistema digital. El contracte programa també inclou l’actualització del Pla d’igualtat, que defineix les polítiques que integren la igualtat de tracte i oportunitats entre homes i dones, així com en l’impuls, la formació i foment de mesures per aconseguir la igualtat real al si de l’organització. Per últim, també contempla l’elaboració d’un Pla de diversitat i inclusió, per gestionar i promocionar la diversitat en l’organització, així com en la representació de la diversitat de la societat catalana. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!