Després de la polèmica generada ahir per la indignació que va causar entre els alumnes l'examen d'Economia de l’Empresa de la Selectivitat per la seva dificultat, i perquè –segons ells– la majoria de les preguntes no s’havien tractat durant els cursos escolars, avui la secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), Mercè Jou, ha posat de manifest a El Matí de Catalunya Ràdio que només deixarà de puntuar una part de l’examen en el cas que “ens adonem que tothom ha tingut un problema”.

Cap professor es va queixar durant l'examen de la seva dificultat o de la temàtica tractada. Així ho ha assegurat Jou, que ha explicat que quan l’examen realment conté un temari no tractat, comencen a rebre trucades dels mestres mentre els alumnes estan fent l’examen. De fet, es va assabentar del problema en el moment en què “van explotar” les xarxes socials.

La secretària del CIC ha afegit que “hauria de ser molt obvi que hi ha un tema determinat que no l’ha sabut resoldre gairebé ningú”, perquè “si és llarg i difícil, ho és per a tots” i ha aprofitat per avisar els alumnes que “els exàmens dels anys anteriors no poden ser l’única base d’estudi”.

Més tard, en declaracions als periodistes, la secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya, Mercè Jou, ha afirmat que accepta però no comparteix "per a res" les crítiques, en considerar que l'examen d'ahir no té "més complexitat" que altres proves. Per aquest motiu, ha rebutjat anul·lar la prova d'Economia de l'empresa, tot i que ha afirmat que, encara que considera que és una possibilitat remota, sí es plantegen deixar de puntuar una pregunta o subpregunta si cap dels alumnes va aconseguir respondre-la. "Dubto que això passi", ha aclarit.

Baiguet ho emmarca dins la "normalitat"

En la mateixa línia, el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha emmarcat en la "normalitat" les queixes d'alguns alumnes i ha insistit que si es comprova que alguna pregunta no s'ha respost perquè no s'havia impartit es tindrà en compte aquesta situació a l'hora d'establir les puntuacions finals.

En qualsevol cas, ha indicat que en l'examen d'Economia en l'empresa s'havien seguit tots els tràmits habituals, que són "molt garantistes", sense detectar-se cap indicador sobre la seva dificultat.

Qui i com es prepara un examen?

Una persona de l'àmbit universitari especialitzada en la matèria en qüestió és l'encarregada de redactar i preparar l'examen. Una vegada el té enllestit, el trasllada a un equip de professors de batxillerat i de les universitats que se'l revisen i fan els comentaris pertinents, si és que se n'han de fer.

Després aquest equip realitza l'examen perquè, segons ha explicat Jou, "sí que és veritat que quan tu l’estàs fent pots acabar de veure si hi ha algun tipus de complexitat". En acabar aquest procés, el donen per vàlid.

Més de 15.000 signatures

En acabar l'examen, els alumnes van obrir una petició a la plataforma Change.org per demanar que la prova fos invalidada. L'objectiu era acumular 15.000 signatures, però aquest matí, poc més tard de les 10 hores, s'ha superat aquesta xifra i s'han marcat un nou repte: arribar fins a les 25.000 signatures.

Tot i que el CIC no va rebre queixes durant l'examen, algun professor ha tret el cap en aquesta plataforma per queixar-se, també, de la dificultat de la prova, i donar suport a tots els alumnes per demanar que s'invalidi l'examen sencer.

"Sóc professor d'Economia i em sento indignat amb l'examen plantejat. No s'adapta ni a les pautes de correcció ni a la programació. Per altra banda, es tracta d'un examen d'una extensió desmesurada, no només pels càlculs que s'han de realitzar sinó també per la quantitat d'interpretacions que cal fer. Entenc perfectament la decepció dels alumnes, i dono plenament suport perquè aquesta prova sigui invalidada", ha signat Jordi Rincon Sanchis.

"Com a professor d'Economia de l'Empresa crec que tinc elements de judici suficients per afirmar que l'examen objecte de controvèrsia ha estat extraordinàriament difícil. Més enllà de la circumstància (legítima, encara que discutible com a mecanisme d'avaluació) de triar en cada exercici el rang de dificultat més elevat, l'esglai sorgeix en comprovar que en l'exercici 4 hi ha dos apartats que no apareixen en absolut en el temari ni en cap dels llibres de text de l'assignatura", ha posat de manifest Alfredo Apilánez.