Aquest dimarts i dimecres 71.500 alumnes de 4rt d’ESO de les escoles catalanes seran avaluats amb uns exàmens que mesuraran el seu nivell en diferents competències. Les proves han incorporat aquest any un exercici de redacció que posa a prova la capacitat lectora dels estudiants, perquè demostrin la seva habilitat a l’hora de relacionar informació i distingir la més significativa. Les proves també consten d’unes preguntes obertes que permetran aprofundir en el coneixement de l'alumne.

El Consell Superior d'Avaluació segueix els models conceptuals de les proves PISA, que fa l'OCDE, i actualitza les proves lingüístiques de català, castellà i aranès. Així, en l'exercici de comprensió lectora incorpora tres preguntes de caràcter obert on l'alumne haurà de demostrar el seu coneixement i nivell de comprensió, i amb una redacció que, més enllà d'una pregunta directa sobre el text, obligui l'estudiant a comparar dos o tres textos contrastats. 

El president del Consell d'Avaluació, Joan Mateo, busca saber si la comprensió actual dels estudiants està adaptada a la ''nova forma de llegir'' que, actualment deixa enrere els textos ''amplis i profunds'' per donar lloc a molta informació i molt diversificada. Mateo creu que el principal problema dels alumnes no és la manca d'informació, sinó precisament l’excés, i considera que els alumnes ha de distingir la més significativa, amb més sentit i més veraç és la seva ''màxima dificultat''. Mateo defensa que l'escola ha de jugar aquest paper i ser un àmbit on l'alumne aprengui a adaptar-se a les demandes actuals.


553 centres públics i 517 centres concertats i privats participaran a les competències bàsiques. El Departament desplega 2.000 professors o aplicadors, i 1.000 docents més treballaran en la correcció de les proves. Es calcula que el 3 d'abril els centres ja tindran els resultats. El primer dia de les proves, aquest dimarts, es faran els exàmens de català, castellà i matemàtiques, mentre que dimecres, serà el torn de la llengua estrangera (71.142 alumnes faran la prova d’anglès, 324 la de francès i 74 la d’alemany), la competència cientificotecnològica, i l'aranès, a la Vall d'Aran, on la fan 69 alumnes.

Després que es publiqués el disseny de les proves en una ordre la setmana passada al BOE amb un calendari fixat entre l'abril i el juny, el Ministeri va rectificar aquest dissabte per matisar que el darrer trimestre del curs escolar seria el més important'. Ensenyament doncs, ha pogut mantenir les proves de 4t d'ESO dins el calendari previst a principi de curs, i en les mateixes dates que s'han dut a terme els 7 anys que s'han fet les proves. Joan Mateo defensa que, a final de curs, els alumnes tenen exàmens on s'hi juguen el pas a batxillerat, i que enguany, a l'abril, hi ha les proves PISA. Per tant, considera que la millor opció era posar distància entre les dues proves. Tot i això, no descarta avaluar possibles canvis en l'edició de l'any vinent. Tampoc no descarta que s'incorpori un qüestionari d'entorn a partir de l'any vinent, un tema que ja forma part de les proves PISA i que el Ministeri també ha inclòs en la seu disseny.