Aquest és l'estiu de recuperació. Ja ho havia de ser l'any passat, però la cinquena onada, la dels "joves" que encara no s'havien pogut vacunar, va fer que tornessin les restriccions com el toc de queda. Ara les limitacions ja són història i són molts els grups d'amics o les famílies que aprofitaran aquestes setmanes per agafar un avió i marxar de vacances. En principi. L'estiu de la recuperació s'ha acabat convertint en l'estiu del caos als aeroports i tot just ha començat aquesta setmana. El caos als aeroports s'ha reproduït arreu d'Europa per una manca de treballadors generalitzada als aeroports de tot el continent, però afecten sobretot el Regne Unit, l'aeroport de Gatwick de Londres, i els Països Baixos, on s'han hagut de cancel·lar una gran quantitat de vols. A Espanya, de moment la situació està més controlada, però també s'han format llargues cues als grans aeroports com poden ser el del Prat a Barcelona o el de Barajas a Madrid, i s'ha d'estar pendent de com evoluciona.

Tot plegat es deu a una important manca de treballadors als aeroports de tot el continent, i també a la baixa previsió per encarar una temporada turística com les d'abans de la pandèmia, o més intensa, ja que les restriccions de la covid han fet que en el moment de poder viatjar, tothom qui pot hagi volgut aprofitar l'ocasió. De fet, la IATA (Associació Internacional de Transport Aeri) ha anunciat en els últims dies que s'espera que el trànsit aeri arribi o superi els nivells d'abans de la pandèmia, encara que l'entorn empresarial està preocupat pels efectes de la inflació, un creixement del PIB més baix del que s'esperava i una pujada de preus de l'energia, que també ha provocat un increment considerable dels preus dels vols: comprar un bitllet per anar aquesta revetlla de Sant Joan a Menorca, un vol de 45 minuts, et pot costar gairebé 360 euros, sense tenir en compte el preu de la maleta. 

Cancel·lacions de vols

Aquesta situació complexa, marcada sobretot pel fet de no trobar treballadors, ha fet que algunes companyies hagin hagut de suspendre vols. L'última ha estat EasyJet, la companyia britànica de baix cost que aquest dilluns va anunciar que té previst retallar encara més vols durant aquest estiu. A principis de mes, ja havien anunciat que operarien un 97% dels vols entre els mesos de juliol i setembre respecte als nivells precovid, però ara han reduït encara més aquest percentatge fins a un 90%. Amb tot, durant el mes de juny aquesta companyia ja ha anul·lat alguns dels vols sense donar explicacions als clients: només oferint-los un canvi o la possibilitat de retornar-los els diners del passatge. 

L'anunci d'EasyJet arriba després que l'aeroport britànic de Gatwick, un dels més utilitzats arreu del món i que connecta amb Londres i l'Schiphol d'Amsterdam anunciessin que han hagut de limitar els serveis i les xifres de passatgers sota aquestes noves condicions. Aquestes cancel·lacions es reproduiran arreu d'Europa, però sense especificar quins ni quants vols es veuran afectats. En el comunicat confirmaven que les cancel·lacions es deuen a problemes operacionals, en referència a la manca de personal de terra així com retards en els controls de trànsit aeri. 

Manca de policia 

A Catalunya i l'Estat, la situació està més controlada que en altres llocs, i tot i que hi ha molta afluència de gent, cosa que s'anirà intensificant durant el juliol i encara més a l'agost. A principis de juny es van produir les primeres queixes dels usuaris, que lamentaven les llargues esperes que havien de fer per passar els controls, tot i que també hi ha passatgers que no han notat gaires diferències, comparant-ho amb els anys abans de la covid. Tot i que el Ministeri de l'Interior va anunciar per Setmana Santa que no es produirien retards als controls, ja que s'havia contractat més personal, el sindicat policial Jupol, constantment enfrontat amb el govern de Pedro Sánchez, assegura que hi ha una "clara manca d'efectius per fer front a aquesta allau" de turistes, segons van declarar al diari El País. 

Els moments més complicats tenen lloc quan els passatgers han de passar el control de passaport. El 6 de juny, Iberia va denunciar que a la T4 de l'aeroport Madrid-Barajas, les llargues cues van provocar que s'haguessin de endarrerir alguns dels vols. Segons les xifres de la companyia, des de l'1 de març uns 15.000 clients haurien perdut el seu vol. 

EuropaPress 4505045 colas control pasaportes aeropuerto barajas

Cues al control de passaports a l'aeroport de Madrid-Barajas / Europa Press

A tot plegat se li ha d'afegir les vagues dels tripulants de cabina de Ryanair, que ha començat aquest 24 de juny i la dels d'EasyJet, que tindrà lloc durant 9 dies de juliol a l'aeroport de Barcelona, però també el de Màlaga i el de Palma, alguns que reben més turistes, ja que Andalusia i les Balears són sovint les destinacions escollides per aquells que volen platja. 

Dues hores per passar un control 

El caos que s'ha viscut en els últims dies a Amsterdam ha estat "terrible", segons assegura la jove Clara Pons, que ha hagut d'agafar un vol per tornar de la ciutat neerlandesa, on ha viscut l'últim any. Estava avisada que la situació seria complicada, i per això va arribar tres hores abans de la sortida del vol, quan el més habitual és passar el control de seguretat una hora abans que s'enlairi l'avió. En arribar es va trobar amb unes cues llarguíssimes que van fer que s'hagués d'esperar pràcticament dues hores. El motiu de tants retards és que són molts els treballadors que han abandonat els seus llocs de treball pels baixos sous i les males condicions. 

La situació és igualment complicada al Regne Unit, on es cancel·la un vol rere l'altre. A més, tot plegat passa en un moment complicat per al govern de Boris Johnson, que va sobreviure a una moció interna del seu propi partit, però que ara ha de fer front a una vaga dels conductors del transport públic a Londres, que afectarà centenars de milers de persones. Per si tot plegat no fos suficient, amb els usuaris de les aerolínies farts dels canvis i les cancel·lacions, a l'aeroport de Heathrow, que no ha patit tantes afectacions, un problema tècnic va fer que milers de maletes apareguessin amuntegades i sense que els seus propietaris les poguessin recuperar fins a dies més tard.