El preu de la benzina no toca sostre i puja diàriament. Cada dia és més complicat omplir el dipòsit pels conductors, una situació que podria empitjorar durant l'època estival. Aquest dijous s'assoleix un altre rècord en el preu tant de la gasolina 95 com del dièsel, amb 2,147 i 2,057 euros, respectivament. Aquest preu suposa l'eliminació de la subvenció de 20 cèntims per litre que va instaurar el govern espanyol. Des de les benzineres ja alerten que els preus continuaran pujant com fins ara, dia a dia. Actualment, el preu de la benzina s'està pagant a un 66% més cara que just fa 1 any. Segons pronostica el president de la Confederació Espanyola d'Empresaris d'Estacions de Servei (CEEES), Nacho Rabadán, aquest estiu es podria superar la barrera dels 3 euros per litre. "Jo no descarto cap escenari, podríem veure preus de 3 euros/litre aquest estiu", ha assegurat Rabadán, que ha explicat que les refineries han maximitzat la seva producció de dièsel perquè la demanda supera amb molt a l'oferta i el seu marge en processar dièsel és molt elevat. El problema s'agreuja perquè ara arriba l'estiu en l'hemisferi nord "i amb ell un increment de la demanda de gasolina i no hi ha suficient". 

Un 69,5% de les 11.650 estacions de servei censades pel Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic en mans de pimes es troben en una situació molt complicada per l'augment dels preus dels combustibles. Els principals problemes són el descens de la demanda provocat pels elevats preus així com la bonificació del govern espanyol de 20 cèntims per litre de gasoil. Des de 2019, ja són 492 empreses del sector que han desaparegut i, en conseqüència, 1.516 llocs de treball. Rabadán ha indicat que aquests tancaments es produeixen una sèrie de circumstàncies, que finalment, s'acaben materialitzant amb el tancament del negoci. "Pensem que la situació del sector dista molt de ser la ideal. Durant els primers mesos de la pandèmia vam estar obligats a romandre oberts amb el mateix horari que teníem, malgrat que, la mobilitat va arribar a caure un 90%. De fet, alguns associats van tenir problemes per a tancar els torns perquè el sistema informàtic detectava que s'estava produint un error en haver registrat 0 euros de venda durant el torn. D'allà venim i el pas del temps no ha fet sinó agreujar la ja per si mateix complicada situació de les estacions de servei".

Preu a l'alça 

La vicepresidenta i ministra d'Economia del govern espanyol, Nadia Calviño, també s'ha sumat a aquesta previsió i ha advertit que ens "haurem de fer a la idea" que el cost del combustible continuarà marcat per la volatilitat, ja que aquest depèn del futur de la guerra d'Ucraïna i de les decisions que es prenguin per fer-hi front. En aquest sentit, ha defensat les mesures preses per l'Executiu, conegudes com el decret anticrisi, que ara s'haurà d'allargar al Congrés, ja que, la seva vigència havia d'acabar el 30 de juny, que la inflació està "alineada amb la de la zona euro" i ha deixat clar que no és, ni de bon tros, la més alta de la regió. "El preu del petroli està disparat i les decisions que s'estan prenent sembla que estiguin encaminades en la mateixa direcció, per això les mesures que hem pres són molt importants", ha volgut destacar. En aquest sentit, una de les que se suposava que havia de tenir més efecte sobre els espanyols era la bonificació de 20 cèntims per litre de combustible, que havia d'abaratir el cost d'omplir el dipòsit del cotxe. Ara, la realitat és que el preu torna a estar per sobre dels dos euros el litre i no sembla que hagi de parar, sinó al contrari: es continua enfilant. Davant d'aquest fet, Calviño ha assegurat que al govern espanyol li consta que la Comissió Nacional del Mercat i la Competència "està vigilant si hi ha alguna alça en els marges de beneficis". En aquest sentit, ha avançat que la realitat de les gasolineres és complexa, ja que són de diferent tipus i amb característiques molt diferenciades: "S'està vigilant que s'estiguin donant les ajudes públiques com estaven pensades", per garantir-ne el bon ús i que els establiments no se n'aprofitin.