Els dies 12, 13 i 14 de juny els joves catalans s’enfrontaran a la selectivitat, l’examen definit per molts d’ells com “potser no el més difícil però sí el més important”. Com se’l preparen? Segons els experts una de les claus per aprovar la selectivitat és allunyar el telèfon de la zona d’estudi. A l’Estat espanyol, el 94% dels més grans de 14 anys té un mòbil, segons l’INE. I el 83% dels adolescents reconeix que fa un ús intensiu del mòbil i les xarxes socials, com recull l’informe Las TIC y su influencia en la socialización de adolescentes, elaborat pel BBVA, Google i la Fundació d’Ajuda contra la Drogoaddicció (FAD).

La majoria dels experts aconsellen preparar-se amb exàmens de la selectivitat d’anys anteriors i les seves respostes. “Repasso proves d’altres anys amb la teoria al costat. Els que són de memoritzar simplement estudio”. Així ho explica l’alumna del batxillerat tecnològic de l’IES Tarragona Èlia Sans Rillo, que vol estudiar Enginyeria Física l’any que ve a Barcelona. “Estic una mica nerviosa perquè aquest examen decidirà la meva carrera”. Ella sí que fa servir el mòbil per estudiar: “Quan no sóc a casa, l'uso servir per buscar exàmens d’altres anys”. Però no a tots els va bé fer-lo servir. “A mi em distreu”, explica l’alumna de l’Institut Poeta Maragall de Barcelona Aina Palmer, que ha fet el batxillerat artístic plàstic i vol accedir al grau de Disseny. “Em preparo amb els apunts i les classes de repàs”, indica. “Crec que estic preparada, si estudio aprovaré”, assegura.

En Magí Capdevila Cadena, de l’IES Martí Franquès de Tarragona tampoc fa servir el mòbil per estudiar. Com la resta estudia amb els exàmens d’anys anteriors, tot i que de moment assegura que no està nerviós però sí preparat. En Magí, vol accedir al grau de Matemàtiques. La Maria Alcoceba Lillo, que vol fer International Business a la UPF i fa el batxillerat social, sí que fa servir el mòbil: “Em va bé per consultar seles d’altres anys perquè no acostumo a imprimir-les”. La Maria, que estudia a l’IES Tarragona, està “una mica nerviosa” però considera que “encara falten dies”. La seva segona opció és la mateixa però a la UB on la nota és més baixa. Tot i els nervis però considera que està preparada “perquè té una bona mitja” del curs.

Nervis vs no nervis

“No estic nerviós”, diu l’estudiant de l’IES Joan Brossa Hugo Pelayo Aseko Obama Monayong. Comenta que per ajudar-se a acotar la nota que hauria de treure a la selectivitat utilitza “una eina de la pàgina web de la UPF, d’aquesta manera puc saber quan hauria de treure en cada un dels exàmens parcials”. L’Hugo vol fer Enginyeria Informàtica a la UPC i en principi creu que hauria de poder-hi accedir amb la nota que té. Com a segona opció, tot i que no n’està del tot segur, s’ha plantejat fer el grau de Física a la UAB. “No és l’examen més difícil però sí el més important”, subratlla.

En Jeroni Solà, de l’IES Tarragona, sí que ho està de nerviós. “L’any que ve estudiaré Finances i Comptabilitat a la URV i per preparar-me estic repassant conceptes apresos al llarg del curs. Estic nerviós però per sort necessito un 5 per entrar a la carrera i amb un 4,1 ja hi puc accedir”. I reconeix que en algunes matèries sí que està preparat però en altres no “perquè no s’ha donat tota la matèria”.

Qui assegura que no està nerviosa però que sí que fa servir el mòbil és la Mar Gomà de la Salle de Tarragona, que vol estudiar Ciències Biomèdiques. “Amb el mòbil faig exàmens d’altres anys i després me’ls corregeixo amb les solucions”. La Núria Domènech Badia, alumna del batxillerat escènic a l’IES Antoni Martí Franquès, que vol accedir al cicle superior en Tècniques d’Actuació Teatral només fa servir el mòbil si ha de preguntar alguna cosa a algú de classe. “Estudio cada dia però sense passar-me perquè al final és el que hem fet durant tot el curs”. Malgrat tot, assegura que està nerviosa. “No necessito la sele perquè faré un cicle però la faig igualment per tenir-la ja que mai se sap què pots acabar fent”.

estudiants pixabay

Però per estudiar és essencial elaborar-se un calendari d’hores. L’Albert Cunillera Isbert, de l’IES Joan Brossa, ho té ben clar. “He fet un calendari atribuint a cada dia restant dos assignatures d’estudi. Així, pel matí vaig a les classes de preparació i per la tarda dedico el temps a estudiar les assignatures que m’he proposat”. El calendari però no fa que estigui més tranquil. “Encara no estic nerviós del tot però ja els començo a notar. Sóc conscient que ho estaré més els dies previs”. L’Albert, que vol fer Medicina el curs vinent, tampoc estudia amb el mòbil. “Només en cas que vulgui consultar la pàgina de sele.cat, on apareixen els exàmens d’anys anteriors, tot i això, ho acostumo a fer amb l’ordinador”. I exposa que nota que comença a estar preparat. “Si segueixo el calendari i hi dedico el temps necessari, crec que tinc a l’abast assolir el meu objectiu”. Ara bé, també creu que “el més difícil és calmar els nervis i saber controlar la pressió i l’estrès que comporta fer la selectivitat que no pas el nivell de l’examen, que penso que és assequible si no has badat gaire durant el curs”.

En Francesc Guitérrez, també de l’IES Joan Brossa, sí que està “força” nerviós. Tot i que assegura que es prepara “una mica cada dia”, creu que no podrà fer Matemàtiques, que és la seva primera opció. Per tant, ja té una segona opció al cap: Enginyeria Mecànica.

Tranquil·litat i constància

Sigui el que sigui els experts aconsellen tranquil·litat per davant de tot. Perquè l’estudi sigui eficaç, es recomana fixar els descansos i marcar-se un calendari com el de l'Albert. “El mateix alumne ha d’establir aquest horari, és el director del seu temps”, assegura la professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC i doctora en psicologia, Amalia Gordóvil. “Complir un pla d’estudi li permetrà assegurar-se de tenir descansos, però li donarà força perquè veurà que avança”. L’experta recomana per començar a estudiar el contingut que té una complicació mitjana, per passar al difícil i acabar amb el més fàcil.

Però la constància també és un element a tenir en compte. Així ho expressa el director del grau d'Educació Social de la UOC, Segundo Moyano, que ressalta que "és un període i no cal obsessionar-se". L'expert detalla que és important que no es tendeixi a deixar l'estudi per l'últim moment perquè aleshores s'arriba als exàmens esgotat. "Cal disciplina i planificació". Moyano insisteix en el fet que es poden dedicar 3 o 4 hores al dia a estudiar o una 1 o 2 en funció de l'estudiant. "Així es pot reduir la sensació d'angoixa i nervis". Assegura que un punt de tensió està bé o que és "normal". "La tensió és bona per poder preparar els exàmens", ha ressaltat.